Succesvolle ondernemer - wat vraagt dat?

Wat maakt een succesvolle ondernemer

Succesvolle ondernemer worden is een droom van velen. Wat vraagt succes in ondernemerschap en zaken? Hier zijn 10 tips om het te maken in de zakenwereld.

  • Cedric Roels
  • 12
    minuten leestijd
  • Laatste update:
    October 14, 2022

In deze blog lees je over:

  • check
    10 kenmerken van een succesvolle ondernemer
  • check
    Mag je falen?
  • check
    Snelheid is niet altijd beter

Zakelijke lening zoeken met Kompar?

  • check
    Vergelijk 15+ verschillende financiers
  • check
    Gratis persoonlijk advies
  • check
    Tot 1 miljoen, antwoord <24h.
Bekijk mijn opties

Het kan lastig zijn om een lening aan te vragen bij een financier.

Waarom duurt het zo lang? Zijn ze nog altijd bezig met mijn gegevens te verwerken? En waarom hebben ze die überhaupt nodig? 

→ Bekijk je kansen: een lening voor ondernemers [Gratis en vrijblijvend]

Financiers maken een eerste beoordeling op basis van jouw transactiehistorie, business model of financiele gegevens. Als ze die maken opdat jij een lening zou kunnen krijgen, dan is dat een kredietbeoordeling. Succesvol een lening krijgen, vergt ook een zeker successvol zijn als ondernemer. 

Ok… Maar wat maakt je dan meer succesvol als ondernemer? 

10 kenmerken van een succesvolle ondernemer

Definitie van ondernemerschap en ondernemers

In dit artikel, baseren we ons op de cursus "Entrepreneurship's Essentials" van de Harvard University. 

Hier wordt ondernemerschap gedefinieerd als "het nastreven van kansen buiten de middelen die men momenteel in handen heeft". 

Een kans kan van alles zijn, juist. 

Harvard bekijkt dat als "een voorgestelde onderneming om een product of dienst te verkopen waarvoor de klanten bereid zijn meer te betalen dan de vereiste investeringen en bedrijfskosten".

Volgens die definitie ontdekken ondernemers - als individu of in teamverband - kansen tijdens hun persoonlijke en professionele leven. Zij formuleren hypotheses over manieren om waarde aan klanten te leveren. Zij voeren dan gestructureerde tests uit om hun ideeën te valideren. 

Daartoe rekruteren zij vaak teamgenoten via netwerken en investeren zij geld om te bepalen hoe zij een product of dienst tegen aanvaardbare kosen kunnen leveren.

Goede ondernemers komen uit alle lagen van de bevolking. 

In Entrepreneurship Essentials wordt opgemerkt dat "er niet één persoonlijkheidsprofiel bestaat. Wat belangrijk is, is aandacht te besteden aan het ondernemende team, eerder dan te focussen op het individu". 

En hoewel dat waar is, zijn er bepaalde kenmerken en vaardigheden die voor ondernemers bijzonder belangrijk zijn om te hebben bij het starten en leiden van een onderneming.

10 zaken die je een succesvolle ondernemer maken

1) Nieuwsgierigheid maakt een succesvolle ondernemer 

Succesvolle ondernemers hebben een duidelijke persoonlijkheidseigenschap. Die onderscheidt hen van andere organisatieleiders: een gevoel van nieuwsgierigheid. 

Het vermogen van een succesvolle ondernemer bestaat erin nieuwsgierig te blijven. 

Dat stelt hem/haar in staat om voortdurend op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden. In plaats van genoegen te nemen met wat ze denken te weten. 

Wie niets doet staat stil. 

Door constant bij te leren, stellen ondernemers uitdagende vragen en verkennen ze verschillende wegen.

Ondernemerschap is dan een "proces van ontdekking". Zonder nieuwsgierigheid kunnen ondernemers hun hoofddoel niet bereiken: het ontdekken van nieuwe mogelijkheden om geld en waarde te vinden. 

→ Ons advies: Heb een drive om voortdurend vragen te stellen en de status quo in vraag te stellen, kan hen leiden tot waardevolle ontdekkingen die andere bedrijfsprofessionals gemakkelijk over het hoofd zien.

De mythe van de specialisatie 

“Word volwassen. Concentreer je op één gebied."

"Manusje-van-alles. Meester in niets."

De impliciete veronderstelling is dat als je op meerdere gebieden studeert, je alleen aan de oppervlakte zult leren, nooit meesterschap zult verwerven.

Een succesvolle ondernemer kent veelzijdheid. Door de tijden heen laat het succes van veel weten juist zien dat specialisatie onjuist is. Leren op meerdere gebieden biedt verschillende niet-gewaardeerde en belangrijke voordelen:

  1. Het creëren van een atypische combinatie van vaardigheden kan leiden tot doorbraken van wereldklasse. 
  2. Het geeft je een informatievoorsprong (en dus een innovatievoorsprong) omdat de meeste mensen zich slechts op één gebied concentreren.
  3. Het maakt je carrière toekomstbestendig.
  4. Het helpt je op te vallen en te concurreren in de wereldeconomie.

Bijvoorbeeld, als je in de tech industrie zit en iedereen leest alleen maar tech publicaties, maar je weet ook veel over biologie, dan heb je de mogelijkheid om met ideeën te komen die bijna niemand anders zou kunnen. 

Denk aan artificiele intelligentie en machine learning los te laten op onze DNA code om ziektes op te sporen. Of zelfs vereenvoudige, geavanceerde bloedtesten om dagelijks thuis te kunnen testen op vitaminetekorten of zelfs kanker zonder naar het ziekenhuis te moeten gaan. 

Ondanks dit basisinzicht, maar weinig mensen leren desondanks buiten hun eigen sector. Een succesvolle ondernemer gaat dat dan juist wel doen.

Elk nieuw gebied dat we leren en dat onbekend is voor anderen in ons vakgebied geeft ons de mogelijkheid om combinaties te maken die zij niet kunnen maken. Dit is het voordeel van de moderne veelzijdigheid; een kemerk van een succesvolle ondernemer.

Succesvol ondernemer - een voorbeeld van nieuwsgierigheid: 

Vanaf zijn vroege tienerjaren las de wereldberoemde succesvolle ondernemer, Musk twee boeken per dag in verschillende disciplines. Dat betekent als jij één boek per maand zou lezen, zou Musk 60 keer zoveel boeken lezen als jij.

Extreem? Het wordt beter… 

Het begon met sciencefiction, filosofie, religie, programmeren en biografieën van wetenschappers, ingenieurs en ondernemers, daarna volgde natuurkunde, techniek, productontwerp, zakendoen, technologie en energie. 

Daarnaast heeft hij de neiging om zijn werkmensen helemaal uit te horen. Vanuit zijn theoretische kennis gaat hij een gesprek aan met zijn specialisten en ingenieurs. 

Hij stelt dan constant vragen die weer leiden tot nieuwe vragen tot hij alles weet van een onderwerp. 

Zijn gedrevenheid om bij te leren maakte hem tot een zeer kennisrijke en succesvolle ondernemer, altijd in staat om nieuwe toepassingen te vinden. 

Het is een beetje alsof je een nieuwe taal leert. Je kan je woordenschat eerst leren en dan gaan praten met mensen. Maar vakjargon is moeilijk dus vraag je mensen om dat uit te leggen tot je elke term in de nieuwe taal, in die context kent. 

→ Ons advies: Leer niet enkel op jezelf maar ook met anderen.Een succesvolle ondernemer omringht zich met mensen die meer weten. Blijf zoeken naar nieuwe kennis tot je tot in het detail weet hoe elk facet van je bedrijf werkt, van de productie tot het management.

2) Gestructureerd experimenteren maakt een succesvolle ondernemer 

Naast nieuwsgierigheid heeft een succesvolle ondernemer inzicht nodig in gestructureerd experimenteren. Bij elke nieuwe kans moet een ondernemer tests uitvoeren om te bepalen of het de moeite waard is om ermee door te gaan.

Als je bijvoorbeeld een idee hebt voor een nieuw product of een nieuwe dienst die in een onderbenutte vraag voorziet, moet je ervoor zorgen dat klanten bereid zijn om ervoor te betalen. 

Om dit te doen, moet je grondig marktonderzoek doen en zinvolle tests uitvoeren om je idee te valideren en het potentieel ervan te bepalen.

Werk met leertransfers. 

Leertransfer is het nemen van wat we leren in de ene context en het toepassen op een andere. Het werkt met twee stapjes:

Ten eerste breek je kennis op in fundamentele beginselen en mentale modellen. Hij leert over verschillende manieren om naar de wereld te kijken. 

Neem bijvoorbeeld een nieuw gebouw in de straat. Hoe kan je daarnaar kijken? Voorbeelden kunnen bijvoorbeeld zijn:

  1. hoe het wordt gemaakt (techniek)
  2. wat waren de voorwaarden (wetten)
  3. Wat waren de natuurlijke omstandigheden (biologie, scheikunde, natuurkunde)
  4. hoe het wordt betaald (financiën)
  5. hoe past het:
  • a. op zichzelf (esthetiek)
  • b. in de buurt (stedenbouw)
  • c. in de plaatselijke behoeften (sociologie, economie)
  • d. in de behoeften van de gebruikers (architectuur)

Ken jij voldoende van al deze dingen om die vragen te beantwoorden? Zo nee, dan ben je toe aan wat extra studeertijd. 

→ Ons advies: Een succesvolle ondernemer begint met de stam en de kruin van de boom, dan de belangrijke takken alvorens aan de blaadjes te beginnen. Met andere woorden. Begin algemeen. Ken van alles een beetje. Hoe het ene, het andere raakt. Begin daarna pas heel diep te gaan in de materie. 

Daarna, als je de blokjes van de legohuisjes hebt verzameld, ga je er andere dingen mee maken. 

Daarmee bedoelen we, als je je kennis hebt gehaald uit verschillende studies, probeer ze dan eens toe te passen in een totaal andere context. 

Een succesvolle ondernemer - een voorbeeld van experimenteren

Elon Musk is opnieuw een voorbeeld van structureel experimenteren met leertransfers. 

Musks leerproces houdt in dat hij de basisprincipes die hij heeft geleerd in kunstmatige intelligentie, technologie, natuurkunde en techniek opnieuw opbouwt in afzonderlijke gebieden:

  • In de ruimtevaart om SpaceX te creëren.
  • In de auto-industrie om Tesla met zelf-rijdende functies te creëren.
  • In treinen om de Hyperloop te ontwerpen.
  • In de luchtvaart om elektrische vliegtuigen te ontwerpen die verticaal opstijgen en landen.
  • In de technologie om een neuraal netwerk voor te stellen dat je hersenen met elkaar verbindt.
  • In technologie om PayPal te helpen bouwen.
  • In de technologie om OpenAI mede op te richten, een non-profit organisatie die de kans op een negatieve toekomst van kunstmatige intelligentie beperkt.
  • In de fysica om The Boring Company te bouwen.

→ Ons advies: Stel jezelf de volgende twee vragen om hun vaardigheden aan te scherpen:

1. Waar doet dit me aan denken?

2. Waarom doet het me daaraan denken?

Door voortdurend te kijken naar voorwerpen in je omgeving en naar materiaal dat je leest en jezelf deze twee vragen te stellen, bouw je de spieren in je hersenen op die je helpen verbanden te leggen over traditionele grenzen heen. 

Als je deze dan gaat toepassen in verschillende sectoren, dan ben je op weg een echt succesvolle ondernemer te worden.

3) Aanpassingsvermogen maakt een succesvolle ondernemer 

De aard van zakendoen is voortdurend in beweging. Ondernemen is een iteratief proces, waarbij zich steeds nieuwe uitdagingen en kansen aandienen. 

Het is bijna onmogelijk om op elk scenario voorbereid te zijn, maar een succesvolle ondernemer moeten zich kunnen aanpassen. 

Dit geldt vooral voor bedrijfsleiders die situaties moeten evalueren en flexibel moeten blijven om ervoor te zorgen dat hun bedrijf vooruit blijft gaan, ongeacht de onverwachte veranderingen die zich voordoen.

4) Daadkracht maakt een succesvolle ondernemer 

Een succesvolle ondernemer moeilijke beslissingen nemen en zich daaraan houden.

 Als leider zijn ze verantwoordelijk voor het sturen van het traject van hun bedrijf, inclusief elk aspect van financiering en strategie tot de toewijzing van middelen.

Beslissend zijn betekent niet altijd correct zijn. Als je een succesvolle ondernemer wilt zijn, moet je het vertrouwen hebben om moeilijke beslissingen te nemen. En je moet ze tot het einde toe vol te houden. 

Als de uitkomst minder gunstig blijkt te zijn, is het besluit om corrigerende maatregelen te nemen net zo belangrijk.

5) Teambuilding maakt een succesvolle ondernemer 

Ben jij een succesvolle ondernemer (in wording)? Dan ben je je ervan bewust dat je zowel sterktes en zwaktes hebt. 

In plaats van je te laten tegenhouden door je tekortkomingen, doe je er goed aan met uitgebalanceerde teams jouw capaciteiten aan te vullen.

In veel gevallen is het onontbeerlijk voor een succesvolle ondernemer een goed ondernemersteam te hebben. Je kan niet alles alleen. En zelfs als je het allemaal alleen zou kunnen, dan heb je er vroeg of laat niet de tijd noch de energie voor. 

Wanneer je je  eigen bedrijf start, is het van cruciaal belang dat je je omringt met teamgenoten die geloven in je project. En nog veel belangrijker: die slimmer zijn of meer kennen dan jij. 

Je mensen zijn je grootste rijkdom. Een machine vervangt misschien je productie, maar geeft je geen feedback. Geen riem onder het hart wanneer je het nodig hebt. 

→ Ons advies: Investeer voldoende om je mensen tevreden te houden opdat ze voelen bij te dragen aan een groter project. Maak dat ze zich in een eigen gemeenschap voelen en dat ze zich daar vooral thuis en welkom voelen. 

6) Risicotolerantie maakt een succesvolle ondernemer 

Ondernemerschap wordt vaak geassocieerd met risico. 

Het is waar dat een succesvolle ondernemer risico's moet nemen bij het opstarten van een bedrijf. De cijfers liegen er niet om. 2 op de 10 bedrijven faalt binnen de eerste twee jaar. En slechts de helft van alle ondernemers maakt winst.

Risico is er maar dat maakt niet dat je niet moet proberen het te minimaliseren.

Volgens Entrepreneurship Essentials behoudt een succesvolle ondernemer een gezonde verhouding tussen risico en beloning.  

Een succesvolle ondernemer voelt zich comfortabel met een bepaald risiconiveau om de vruchten te kunnen plukken. Je risicotolerantie staat echter in nauw verband met je inspanningen om het risico te beperken.

Een succesvolle ondernemer in risicotolerantie 

Risico's zijn een constante geweest in de geschiedenis van Virgin.

Van de verkoop van hun muziek platenmaatschappij om financiële zekerheid te garanderen om een luchtvaartmaatschappij te starten. Tot de beslissing om een ruimtevaartbedrijf te lanceren, Virgin Galactic.

De risico's die Virgin-oprichter en succesvolle ondernemer Richard Branson neemt, zijn legendarisch. 

Het is dan ook niet verwonderlijk dat zijn advies altijd is om risico's te nemen en ze niet te vermijden. "Als je de angst om te falen tot een barrière laat worden, zet je al wegversperringen op je weg," zegt hij. 

"Ik zeg niet dat een succesvolle ondernemer roekeloos moet zijn.

Zorg ervoor dat je risico's berekend zijn, dat je de negatieve kanten beheerst en dat je beslissingen met redenen zijn omkleed, maar niemand heeft ooit vanuit zijn luie stoel iets serieus bereikt."

7) Comfortabel mislukken maakt een succesvolle ondernemer 

Naast het beheersen van risico's en het nemen van berekende beslissingen, vereist ondernemerschap een zekere mate van comfort met mislukking.

Naar schatting mislukt bijna 75% van de nieuwe start-ups. 

De redenen voor mislukking zijn enorm en omvatten alles van een gebrekkig bedrijfsmodel tot een gebrek aan focus of motivatie. Hoewel veel van deze risico's kunnen worden vermeden, zijn sommige onvermijdelijk.

Desondanks moet je als succesvolle ondernemer je voorbereiden hierop. 

Je moet comfortabel zijn met mislukking. In plaats van je te laten tegenhouden door angst, moet je doorzetten. Zie elk obstakel als een opportuniteit. Dan word jij zo een succesvolle ondernemer.

8) Volharding maakt een succesvolle ondernemer 

Hoewel veel succesvolle ondernemers zich comfortabel voelen met de mogelijkheid om te falen, betekent dit niet dat ze gemakkelijk opgeven. Integendeel, zij zien falen als een kans om te leren en te groeien.

Als je eenmaal bezig bent, kom je er al snel achter dat niet alles is zoals je dacht. Iets lijkt moeilijker of complexer. Of wat je dacht nodig te hebben, blijkt onvoldoende. 

Sommige ondernemingen mislukken zelfs volledig. 

Een succesvolle ondernemer kenmerkt zich dan door de  bereidheid om van fouten te leren. Zichzelf in vraag te blijven stellen door een grote vorm van bescheidenheid. En een veerkracht te hebben om door te zetten tot het doel bereikt is.

9) Innovatie maakt een succesvolle ondernemer 

Velen hebben het idee dat een succesvolle ondernemer een bepaalde vorm van innovatie weet te realiseren. 

Deze opvatting is vaak waar. 

Sommige van de meest beloftevolle startups hebben bestaande producten of diensten genomen en deze drastisch verbeterd om aan de veranderende behoeften van de markt te voldoen.

Innovatie is een eigenschap die sommige, maar niet alle, ondernemers bezitten. 

Gelukkig is het een type strategische denkwijze die kan worden gecultiveerd. Door je vaardigheden in strategisch denken te ontwikkelen, kan een succesvolle ondernemer goed toegerust zijn om innovatieve kansen te spotten en je onderneming voor succes te positioneren.

10) Focus op de lange termijn maakt een succesvolle ondernemer 

Tot slot denken de meeste mensen aan ondernemerschap als het proces van het starten van een bedrijf. 

Hoewel de eerste fasen van het opstarten van een onderneming cruciaal zijn voor het succes ervan, houdt het proces niet op zodra het bedrijf operationeel is.

Volgens Entrepreneurship Essentials is het "gemakkelijk om een bedrijf te starten, maar moeilijk om er een duurzaam en substantieel bedrijf van te maken. 

Sommige van de grootste opportunitieiten in de geschiedenis werden ontdekt lang nadat een onderneming van start was gegaan."

Ondernemerschap is een zaak van lange adem, en een succesvolle ondernemer moet zich van begin tot eind op het proces concentreren om succes op de lange termijn te verzekeren.

Hoe KOMPAR de succesvolle ondernemer ondersteunt

Ga je starten of ben jij aan het bouwen aan je imperium? Financieringsnood is nooit ver weg. 

Bij KOMPAR zijn we er om de succesvolle ondernemer hiermee verder te helpen. 

Met je transactiehistorie van het laatste jaar van je bedrijf, doe je een aanvraag bij ons. Daarmee kunnen we verdere vragen beantwoorden.

Binnen 24 uur krijg je dan een reactie van +10 kredietverleners en banken. Je kan dan de financiering kiezen die het beste bij je bedrijf past. Zo vinden wij voor je de meeste passende, of beste zakelijke lening, aan de beste tarieven.

Al ons advies is compleet gratis. Wij zijn er om jou je te helpen! 

Succesvol ondernemer met Kompar