De laatste jaren is crowdfunding in Nederland en de rest van Europa steeds populairder geworden. Maar wat is dat nu precies? En waarom kan het handig zijn? Laten we dat eens bekijken…
Wat is crowdfunding?
Crowdfunding betekent dat je als ondernemer of individu geld ophaalt bij een grotere groep financiers, die zowel individuen als andere bedrijven kunnen zijn.
De fondsenwerving gebeurt meestal op een speciaal online platform.
→ Bekijk jouw opties: een zakelijke lening [Gratis en vrijblijvend]
Een groot voordeel van crowdfunding is dat je een grote groep mensen kunt bereiken die bereid zijn hun geld aan jouw specifieke project te besteden. Dit kunnen mensen zijn die al van jou en jouw businessplan afweten, maar ook mensen die voor het eerst van je horen.
Dat betekent dat je je product onmiddelijk kan testen en er reclame voor maken zonder bijkomende kosten!
→ Wat betekent crowdfunding precies?
Crowdfunding is de praktijk van het inzamelen van kleine geldbedragen van een groot aantal mensen. Het ingezamelde geld wordt gebruikt om een specifiek project te financieren, algemene donaties te verzamelen of steun te krijgen voor een goed doel.
Zoals het gezegde luidt:
Veel kleine dingetjes leiden tot een groot iets.
Bestaat crowdfunding ook in Nederland?
Volgens crowdfundinghub.eu is ook in Nederland crowdfunding aan het boomen.
In 2021 werd in Nederland 730 miljoen euro opgehaald met crowdfunding, door zowel bedrijven als individuen.
Dit is een stijging van 75% ten opzichte van 2020, toen 417 miljoen euro werd opgehaald.
Bedrijven hebben in 2021 ruim 655 miljoen euro opgehaald via crowdfunding, dat is bijna 80% meer dan in 2020, toen bedrijven slechts 368 miljoen euro ophaalden. Bedrijven hebben in 2021 gemiddeld 250.000 euro laten ophalen.
Ondernemingen, onroerend goed en leningen voeren zelfs de boventoon.
Financiering voor ondernemingen maakt een groot deel uit van het bedrag dat met crowdfunding wordt opgehaald.
In 2021 was 90% van het opgehaalde bedrag bestemd voor ondernemingen.
Het grootste deel hiervan was weer bestemd voor vastgoedfinanciering. De vastgoedmarkt is voor steeds meer crowdfundingplatforms een relevante markt om te bedienen.
De meest populaire vorm van crowdfunding is nog altijd een lening. Goed voor 89% van al het opgehaalde geld.
→ Welke crowdfunding spelers zijn het grootst in Nederland?
Via NLInvesteert werd in 2021 meer dan 125 miljoen euro opgehaald. NLInvesteert was daarmee marktleider voor crowdfunding in Nederland.
NLInvesteert gaat uit van leningen.
Eyevestor was de crowdfunding marktleider voor venture capital. Daarmee wordt gewerkt met converteerbare leningen en/of aandelen.
Daarnaast, was Kickstarter de crowdfunding marktleider in beloningsgebaseerde crowdfunding in Nederland.
Het grootste crowdfundingplatform Collin Crowdfund heeft de grootste crowdfundingportefeuille en is daarmee voor het derde jaar op rij het grootste platform van Nederland.
De portefeuille van Collin Crowdfund bedraagt nu in totaal meer dan 350 miljoen euro.
Geldvoorelkaar volgt op de tweede plaats, met een portefeuille die nu zo'n 310 miljoen euro bedraagt.
Hoe werkt crowdfunding?
In de basis is crowdfunding een teaminspanning om een specifiek doel te steunen.
Het kan worden gebruikt om een startup van de grond te helpen, of zelfs om non-profit hulpacties te financieren wanneer een ramp toeslaat.
In het algemeen bestaat crowdfunding uit vier stappen:
- Platformselectie
- Platformaanvaarding
- De Pitch
- Uitbetaling ontvangen
Met deze actiepunten in het achterhoofd, is het belangrijk dat je doelgroep centraal blijft staan bij elke beslissing.
Ongeacht je doel, de sleutel tot crowdfunding succes is het betrekken van de juiste mensen op een zinvolle manier.
Begin met te identificeren tegen wie je praat. Van daaruit kunt je vol vertrouwen je strategie afstemmen op de voorkeuren, tendensen en gedragingen van die donateurs.
Hoe kies je het juiste crowdfunding platform?
Wanneer het tijd is om een crowdfunding platform te kiezen, kan het proces overweldigend zijn. We hebben het opgedeeld in drie eenvoudige aanbevelingen.
1. Evalueer de prijs- en vergoedingsstructuur van het platform.
Verwerkingskosten. Een klein percentage van elke gift aan een crowdfunding campagne gaat naar het platform. Deze verzorgt immers de verwerkingsdienst van de campagne.
Die vergoeding dekt de kosten van het verzenden van de gegevens, het autoriseren van de transactie, en het storten van de fondsen.
Zoek naar een site die de keuze biedt om de verwerkingskosten zelf te betalen.
Daarmee kan je voorkomen dat jij een gedeelte van je geld gaat mislopen.
Platformkosten. Hoewel het exacte gedeelte verschilt platform tot platform, gaat het steevast over een percentage van het totale bedrag dat je inzamelt.
Dit is hoe platforms het grootste deel van hun inkomsten verdienen.
Overweeg daarom zorgvuldig hoe deze aftrek van je geld je investeringsdoel kan beïnvloeden.
2. Onderzoek gebruiksgemak en aanpassingsmogelijkheden
Gebruiksgemak. Tijd is ons meest waardevolle bezit. Zorg ervoor dat je op zoek bent naar een platform dat de zaken eenvoudig houdt.
Hoe minder tijd je hoeft te besteden aan het bouwen, updaten en optimaliseren van je crowdfunding campagne pagina, hoe meer tijd je hebt om geld in te zamelen.
Aanpassingsopties. Consistente branding op je crowdfunding campagne helpt bij het creëren van een identiteit voor je organisatie.
Het laat zien wie je bent, waar je voor staat.
Toon hoe dit specifieke crowdfunding initiatief zal helpen je goede werk te ondersteunen.
Geavanceerde aanpassingsopties stellen je in staat om gemakkelijk je waarden te communiceren, je oproep tot actie te verduidelijken, en je merkverhaal te vertellen.
Doe dat op een manier die weerklank vindt bij iedereen die je online campagne bezoekt.
3. Beschikbare middelen en klantenserviceaanbod identificeren
Toegankelijke middelen. De sleutel tot succes is het hebben van de juiste hulpmiddelen.
Kijk op de site van elk potentieel platform of er online handleidingen, gidsen of zelfs een lijst met actuele FAQ's te vinden zijn.
Deze gemakkelijk toegankelijke hulpmiddelen kunnen een belangrijke bron van tijdsbesparing zijn tijdens je crowdfunding campagne.
Attente klantenservice. Als je tegen een probleem aanloopt in de creatie van je crowdfunding campagne, moet je er zeker van zijn dat je iemand kan bereiken voor hulp.
Probeer contact op te nemen met de klantenservice voordat je een platform selecteert.
Wees er zeker van dat hun ondersteuningsteam zowel behulpzaam is als snel antwoordt.
Hoe word je geaccepteerd door het crowdfunding platform?
Hoewel dit niet altijd het geval is, kunnen bepaalde platforms vereisen dat je een aantal online formulieren invult.
Het gaat om documentatie die je verstrekt voordat je wordt geaccepteerd.
Dit proces zorgt ervoor dat je voldoet aan de eisen van het platform en dat je het gaat gebruiken zoals het bedoeld is.
Vereisten variëren van platform tot platform, maar hier zijn een paar voorbeelden:
- Je bent 18 jaar of ouder
- Je bent een permanente inwoner van een van de in aanmerking komende landen (niet op elk platform ben je welkom als Nederlander)
- Je hebt een adres, bankrekening en door de overheid uitgegeven ID in het land waar je het project aanmaakt
- Je opgegeven bankrekening staat op jouw (bedrijfs)naam
- Je hebt een krediet- of debetkaart
Wat betekent de Pitch op een crowdfunding platform?
Zodra een platform je accepteert, zal je worden gevraagd om je project aan hun team te presenteren.
Zo weet het platorm zeker dat je project goed bij hen past.
Denk: Wat wilt je bereiken? Hoeveel hoopt je in te zamelen? Hoe bent je van plan om steun te werven?
Bereid je voor op deze pitch door proactief je campagneverhaal vast te stellen en je marketingplan op te stellen.
Zie de pitch als het promoten van je organisatie via mond-tot-mondreclame, sociale media en betaalde advertenties.
Het is je kans om je verhaal te verkopen en steun te verwerven.
Hoe kan je je uitbetaling ontvangen vanuit je Crowdfunding-campagne?
Dit is waar al het onderzoek dat je hebt gedaan voorafgaand aan het selecteren van je crowdfunding platform echt van belang wordt.
Sommige platforms betalen al het geld uit dat je tijdens je campagne hebt opgehaald, ongeacht het eindtotaal.
Let op!
Andere platforms gaan je alleen uitbetalen als je je doel hebt bereikt. Wou jij 50.000 euro maar heb je maar 49.500 euro opgehaald? Dan krijg je helemaal niets.
De prijs- en vergoedingsstructuur speelt ook een grote rol in het percentage van het geld dat daadwerkelijk op je bankrekening verschijnt.
Kortom houdt de kleine lettertjes altijd goed in de gaten!
De 10 voordelen van crowdfunding
Crowdfunding kan een uitstekende manier zijn voor een startup. Zonder aandelen op te geven of zware leningen aan te gaan, toch geld ophalen?
Er zijn veel goede crowdfunding sites om uit te kiezen, en het crowdfunding proces kan vrij eenvoudig zijn. Hier zijn 10 andere voordelen van crowdfunding:
1. Laag totaal risico voor een potentieel hoge beloning
Hoewel er administratiekosten zijn, is het totale financiële risico voor je bedrijf voor een mislukte campagne relatief laag. Als de campagne succesvol is, kan het een enorme financiële boost zijn.
Er zijn voorbeelden bekend van bedrijven die miljoenen op konden halen.
2. Verhoogde zichtbaarheid
Startups hebben vaak geen grote marketing of public relations afdelingen.
Een ander voordeel van een crowdfunding campagne is de bekendheid die je product of dienst kan krijgen, waardoor zowel nieuwe klanten als investeerders worden aangetrokken.
In december 2021 hadden meer dan 20 miljoen gebruikers toegezegd een product te steunen op Kickstarter. Projecten met een hoog aantal backers trekken vaak media-aandacht.
Dat kan tellen aan de exposure van je bedrijf.
3. Gevestigd publiek met gecentraliseerde communicatie
Het bereik van de sociale media van je bedrijf is beperkt tot je huidige volgers, correct?
Wanneer je een crowdfunding campagne start, kunnen gevestigde gebruikers je product of dienst zoeken en vinden.
En vervolgens… er meer over te weten komen.
Daarnaast geeft het je een enkele locatie voor updates over je campagne - je hoeft niet elke keer e-mails of berichten te sturen als er een update is.
Dit kan je veel tijd en geld besparen.
4. Opbouwen van een community en verzamelen van feedback
Het bouwen van een gemeenschap of “community” van enthousiaste volgers is een droom van menig ondernemer.
Het geeft je de kans om
- een klantenbestand op te bouwen
- je product te testen en feedback te krijgen.
Hoewel een deel van de feedback misschien niet nuttig is, zal een deel ervan zeer waardevol zijn.
Het zal je in staat stellen om noodzakelijke wijzigingen aan te brengen die het succes van je bedrijf op lange termijn ten goede komen. Zonder dat je daarvoor eerst op je bek moet gaan wanneer je product al gelanceerd is.
5. Je kan voorkomen dat je aandelen in je bedrijf opgeeft
Andere vormen van alternatieve startup financiering impliceren het opgeven van een deel van je aandelen.
De meeste vormen van crowdfunding staan je toe om dat niet te moeten doen.
Dit voorkomt dat je partners aanneemt die misschien andere doelen en ideeën hebben over je bedrijf.
Het stelt je in staat om volledig te profiteren van alle winsten die je bedrijf maakt.
Belangrijk!
Als je besluit om equity crowdfunding te gebruiken, vergeet dan niet dat bepaalde wetten van toepassing zijn op deze transactie. Raadpleeg een juridisch professional voordat je verder gaat met equity crowdfunding.
6. Product en idee validatie
Het runnen van een crowdfunding campagne voor je product kan je laten zien of er een marktvraag is voor een product voordat je het gaat produceren. Als je product duur of ingewikkeld is om te maken, kan het produceren ervan voordat je weet of er een markt voor is, desastreus zijn als het niet blijkt te werken. Bovendien, als de crowdfunding campagne een grote markt voor je product aantoont, kan het je helpen om grotere financiering van angel investeerders of durfkapitalisten veilig te stellen op de weg.
7. Verhoogd momentum
Succesvolle crowdfunding campagnes gaan vaak een eigen leven leiden. Ze kunnen viraal gaan, aandacht trekken van sociale media, de pers, en zelfs online influencers. Als mensen met een groot publiek je campagne gaan promoten, kan het ongelooflijk succesvol zijn.
8. Flexibiliteit
Een belangrijk onderdeel van het runnen van een succesvolle zakelijke crowdfunding campagne is het hebben van goede beloningen voor supporters. Kleine beloningen zijn vaak dingen als vroege toegang, gesigneerde memorabilia, of soms, gewoon een "dank je wel" op de website van het bedrijf. Grote beloningen bestaan vaak uit kortingen op eindproducten of zelfs meet-and-greets met bedrijfseigenaren. Creatieve beloningen kunnen de doorslag geven bij de vraag of iemand je campagne steunt of niet.
9. Kleine individuele bijdragen
Niet iedereen zal in staat zijn om zoveel financiële steun aan je campagne te bieden als anderen. Dat betekent echter niet dat hun bijdragen nutteloos zijn. Zelfs kleine geldelijke bijdragen kunnen oplopen, plus deze donateurs voelen zich vaak meer verplicht om het bedrijf te steunen via sociale media om zo de kleinere donaties goed te maken.
10. Nieuwe kansen
Het starten van een crowdfunding campagne kan extra mogelijkheden openen voor je bedrijf. Misschien vindt je grote investeerders in de menigte van backers die exposure en expertise kunnen bieden. Investeerders kunnen toekomstige werknemers voor je bedrijf blijken te zijn, omdat ze vaak dezelfde interesses hebben als de bedrijven waarin ze investeren. Deze supporters kunnen je bedrijf uiteindelijk meer helpen dan welke geldelijke bijdrage dan ook.
De 10 nadelen van crowdfunding
Hoewel crowdfunding een geweldige manier kan zijn voor een startup om een nieuw bedrijf of product te financieren, is het niet zonder nadelen.
Crowdfunding campagnes zijn niet altijd succesvol, de voorbereiding kan veel tijd in beslag nemen en gaat gepaard met hoge druk en andere risico's.
Hier zijn 10 nadelen van crowdfunding voor bedrijven om in gedachten te houden.
1. Laag succespercentage
De meerderheid van crowdfunding campagnes halen hun financieringsdoelen niet.
Op Kickstarter werd slechts 39% van de crowdfunding campagnes succesvol gefinancierd.
Veel factoren dragen bij aan het gebrek aan succes. Voornamelijk slecht geplande of getimede campagnes en een gebrek aan een goed crowdfunding business plan zijn de oorzaak.
2. Lange voorbereidingstijd
Er gaat veel voorbereiding zitten in een succesvolle crowdfunding campagne. Soms wel tot 8 maanden bij vele platforms.
In veel gevallen moet er een prototype product worden gemaakt.
Er zijn video's, advertenties, uitleg, bijdrage niveaus, en beloningen te plannen en te produceren.
En als een campagne eenmaal live gaat, moet een bedrijf het personeel hebben om snel vragen te kunnen beantwoorden. Al deze zaken kosten tijd en moeite.
3. Moeilijk om opgemerkt te worden
Crowdfunding campagnes worden niet automatisch gevonden door investeerders.
Je bent immers een vis in de grote oceaan vol andere vissen.
Zodra je campagne loopt, moet je werken aan het genereren van een buzz om die school naar je site te sturen.
Hoewel dit proces eenvoudiger is met een gecentraliseerde campagne site, gebeurt het niet automatisch, en het kan tijdrovend en duur zijn.
4. Hoge vergoedingen en strenge regels
Crowdfundingsites genereren inkomsten via vergoedingen. Die rekenen ze aan op jouw succes.
Inderdaad, deze sites nemen meestal een percentage van de opbrengst van een succesvolle campagne (meestal 5%).
Bijvoorbeeld: Je haalt 100.000 euro op. Dan neemt de website daar 5.000 euro van af.
Bovendien hebben deze sites strikte regels met betrekking tot de manier waarop campagnes worden gevoerd.
Ze beperken welke soorten beloningen je kunt aanbieden en hoeveel informatie je in je campagne kunt opnemen.
Als je ervoor kiest om equity crowdfunding te gebruiken, om je en de investeerder te beschermen, zijn de regels nog strenger.
Let daar dus goed voor op!
5. Aanloopkosten zijn duur
De opstartkosten voor het runnen van een crowdfunding campagne kunnen erg duur zijn. Je moet marketing, logo's, promoties en advertenties voor de campagne voorbereiden.
Dit zijn dingen die je moet begroten voordat je de campagne lanceert, want als het mislukt, zul je niet in staat zijn om dat geld terug te krijgen.
6. Fake Producten
Omdat je elk detail over je product in een crowdfunding campagne moet zetten, is er een reële bezorgdheid dat anderen je idee kunnen namaken.
Of erger: het als hun eigen idee kunnen verkopen.
Voordat je een campagne begint, raadpleeg je juridisch adviseur om manieren te bespreken om je intellectuele eigendom te beschermen voordat je het aan een wereldwijd publiek blootstelt.
7. Valse positieven
Er zijn twee soorten van valse positieven bij crowdfunding.
Als je campagne snel van de grond komt, kun je de indruk krijgen dat het een groot succes zal worden. Als de interesse dan afneemt en je campagne mislukt, kan dat demoraliserend zijn.
Als een campagne mislukt, zou je kunnen denken dat het idee niet goed was of dat het product geen waarde had. De reden dat het mislukte kan zijn dat het slecht in de markt gezet of gepromoot werd, niet dat het een slecht idee was.
8. Hoge druk
Omdat een crowdfunding campagne meestal in een kort tijdsbestek wordt uitgevoerd - meestal 30 tot 60 dagen - wordt de druk om snel te slagen vergroot.
Bovendien, als je campagne succesvol is, wordt de druk opgevoerd om de beloofde producten en beloningen te leveren.
Pas op! Investeerders kunnen ongeduldig worden als er vertragingen zijn en je beginnen lastigvallen.
9. De gemeenschap zit vol met oplichters en trollers
Hoewel de online gemeenschap een geweldige plek kan zijn om je product te promoten en te verkopen, zijn er ook mensen online die je succes actief tegenwerken.
Oplichters hebben de reputatie van veel crowdfunding sites beschadigd. Ze proberen grote sommen geld op te halen en vervolgens te verdwijnen zonder een product te produceren.
Dit heeft ervoor gezorgd dat sommige investeerders voorzichtig zijn met startups met weinig succes in het verleden die een geweldig product of dienst beloven.
Bovendien zijn het internet en de sociale media bezaaid met trollen die niet zo veel om je product geven als wel om hun 15 minuten online roem. Ze deinzen er niet voor terug om je reputatie of die van je product door het slijk te halen voor een paar views online. Het kan je campagne beschadigen en emotioneel pijnlijk voor je zijn.
Je moet dus stevig in je schoenen staan als je je aan crowdfunding wilt wagen.
10. Reputatie risico
Als je campagne succesvol wordt gefinancierd, is het van cruciaal belang dat je je beloofde producten, diensten en beloningen levert en dit op tijd en met hoge kwaliteit doet.
Als er vertragingen zijn, wees daar dan open en eerlijk over tegen je investeerders. je reputatie is alles voor een startup, vooral als dit je eerste grote online financieringscampagne is.
Het niet leveren aan je investeerders kan iets zijn waar je bedrijf nooit meer van herstelt.
De 4 vormen van crowdfunding
Opnieuw, crowdfunding stelt je in wezen in staat om je bedrijf te financieren via een groep investeerders. Dat kunnen professionele financiers of gewone mensen zijn, zoals jij en ik.
Afhankelijk van het type crowdfunding dat je kiest, moet je mogelijk een lening terugbetalen of een andere motivatie geven aan je investeerders. En dat is niet altijd geld...
Voordat we dieper duiken, laat me uitleggen waarom crowdfunding zo belangrijk is voor kleine bedrijven en startups op dit moment.
De verwachting is dat in 2025 de crowdfunding markt $300 miljard waard zal zijn, in de Verenigde Staten alleen al.
De gemiddelde campagne is 7.000 euro, en campagnes die 30% van hun doel kunnen bereiken binnen de eerste week hebben meer kans om het volledige bedrag bij elkaar te krijgen.
Het is duidelijk dat crowdfunding aan het groeien is. Het is nu zelfs al een waardige concurrent voor meer traditionele vormen van bedrijfsfinanciering.
1. Crowdfunding met een lening
Net als bij een traditionele zakelijke lening, gaat het bij “debt crowdfunding” om een leing. Dus, het inzamelen van geld dat je terugbetaalt.
Het bekendste internationale voorbeeld is Kiva - een platform voor ondernemens in ontwikkelingslanden.
Een voordeel van platforms zoals Kiva is dat ze meestal niet naar dezelfde risicofactoren kijken als je lokale bank.
Ze geven minder om je kredietgeschiedenis. Ze kijken eerder naar de sector waarin je actief bent, hoe lang je al een bedrijf bestaat en het risico dat je voor kredietverstrekkers inhoudt.
Hoe groter de lening die je wilt afsluiten, hoe meer criteria je zult moeten vervullen.
2. Crowdfunding met aandelen
Een andere optie op het gebied van crowdfunding is investeerders aandelen in je bedrijf te geven.
Ja, het is een beetje zoals het zoeken naar angel-investering of durfkapitaal.
Maar een beetje gemakkelijker als je bereid bent om de marketinginspanningen te leveren om het woord over je campagne te verspreiden.
Wefunder is een goed voorbeeld in de Verenigde Staten van “equity crowdfunding”.
De site staat open voor zo'n beetje elk type bedrijf, van het café op de hoek tot het biotechbedrijf dat de voordelen van gloeiende planten onderzoekt.
Er zijn verschillende opties voor het eigen vermogen dat iemand krijgt in ruil voor haar investering. Denk aan aandelen (met en zonder dividenden) en converteerbare obligaties.
Het voordeel hiervan is dat jij bepaalt hoeveel aandelen je bereid bent op te geven. En je hoeft geen lening terug te betalen.
Als er een nadeel is, is het dat relatief weinig mensen weten over equity crowdfunding in tegenstelling tot de andere vormen,. Het is immers nog vrij nieuw is.
In Nederland, is Seedrs een opkomende partij in dit segment.
3. Crowdfunding met cadeautjes
Het klinkt als een grap. Maar dat is het niet.
De volgende vorm van crowdfunding is interessant omdat, in plaats van het terugbetalen, beloon je je investeerders met leuke alternatieven.
Dat kan zo simpel zijn als het sturen van een bedankkaartje voor een kleine donatie, het geven van vroege toegang tot je product, of het laten overvliegen van een investeerder voor een VIP dag met je bedrijf.
Je hebt vast wel eens van Kickstarter gehoord: 10 miljoen mensen hebben er projecten gefinancierd (misschien ben jij wel één van hen).
Of je nu op zoek bent naar geld om je videogame te lanceren, je boek over Kompar te publiceren, je milieuvriendelijke schoenen uit te brengen, of iets heel anders, iedereen die je campagne interessant vindt kan bijdragen.
De voordelen van crowdfunding op basis van beloningen zijn dat je geen lening hoeft terug te betalen. Je investeerders of “backers” geef je exclusieve toegang tot jouw product of service.
Je kan hen behoorlijk enthousiast maken over je product.
Daarom is het een ideale gelegenheid om je markt - gratis - te testen.
Het nadeel is dat je veel druk hebt om snel geld in te zamelen. Heb je in je eerste week geen 30% binnengehaald, dan maak je nog weinig kans op het hele bedrag.
4. Crowdfunding met donaties
De laatste optie om te overwegen is “donor crowdfunding”.
Bij deze vorm ben je niet verplicht om het geld terug te betalen en hoef je je weldoeners ook niet te belonen.
GoFundMe is een bekende internationale donatie-gebaseerde crowdfunding tool.
De aantrekkingskracht is natuurlijk dat je geen geld hoeft terug te betalen, zodat je het geld dat je krijgt voor je bedrijf kunt gebruiken.
Als er al een nadeel is, dan is het dat sites als GoFundMe vooral bekend zijn voor persoonlijk gebruik, waardoor donateurs misschien niet in de mindset zitten om bedrijven via deze kanalen te steunen.
Dit is waarschijnlijk de meest over het hoofd geziene component van crowdfunding voor bedrijven.
Ze denken dat het makkelijk geld verdienen is, ze plaatsen een project, en zijn dan verbijsterd als de poen niet binnenrolt.
Maar net als met alles dat je wilt verkopen: je moet het op de markt brengen. Je moet mensen overtuigen om hun geld te geven (zonder garantie dat ze het terugkrijgen, als terugbetaling of als beloning).
Misschien juist daarom is deze vorm van crowdfunding interessant om je idee te testen. Om te vraag te beantwoorden: is er wel een markt voor wat ik wil doen?
Leen geld voor je project via KOMPAR
KOMPAR heeft een partnerschap met Collin Crowdfund!
Daarnaast hebben we partnerschappen met ruim 10 alternatieve financiers in Nederland.
Een goede tip zou kunnen zijn om crowdfunding te combineren met een zakelijke lening.
Met je transactiehistorie van het laatste jaar van je bedrijf, doe je een aanvraag bij KOMPAR.
Binnen 24 uur krijg je dan een reactie van +10 kredietverleners en banken. Je kan dan de financiering kiezen die het beste bij je bedrijf past. Zo vinden wij voor jou de meeste passende, of beste zakelijke lening, aan de beste tarieven.
Al ons advies is compleet gratis. Wij zijn er om jou te helpen!
