Als je bedrijf redelijk succesvol is, kan je vele redenen bedenken waarom een effectieve website op internet voor je niet zo relevant is.
Natuurlijk begrijp je de noodzaak van een zekere aanwezigheid op het web, maar je gelooft misschien niet dat een effectieve website op internet een groot verschil zal maken voor je specifieke bedrijf - vooral als je al zeer winstgevend bent.
Wat denk je? Heb je een website op internet nodig om een succesvol bedrijf te runnen?
Dit artikel bespreekt redenen waarom het hebben van een zakelijke website op internet een verstandige investering is en waarom je soms geen website op internet nodig hebt.
Internet - moet mijn bedrijf daar actief zijn?
Veel ondernemers vragen zich af: "Aangezien ik een klein bedrijf heb met een klein personeelsbestand, en we niets online verkopen, heb ik dan een website op internet nodig?".
Het antwoord is JA!
Als je een bedrijf hebt, moe je een website op internet hebben om te voorkomen dat je zaken verliest aan concurrenten die er al een hebben.
Wee je bovendien zeker dat je je product niet online kan verkopen? COVID-19 heeft het winkellandschap veranderd, met miljoenen shoppers die online zoeken naar alles van boeken tot clips tot huizen tot aardgas en meer. Dus terwijl je aarzelt, heb je concurrent waarschijnlijk gezien hoe effectief een website op internet kan zijn voor hun bedrijf.
Je wil zeker niet achterblijven.
Maar je vraagt zich misschien af: "Telt mijn Facebook-pagina niet mee?"
Heb ik een website op internet nodig als ik een Facebook-pagina heb?
Bedrijven vertrouwen vaak op Facebook of andere sociale media als hun belangrijkste reclamekanaal. En deze kanalen bieden voordelen.
Ze helpen bijvoorbeeld een groter publiek op te bouwen en helpen je zelfs bij het uitvoeren van marktonderzoek. Een Facebook-pagina mag echter nie je bedrijfswebsite vervangen. Hier zijn enkele redenen waarom.
1. Je bent geen eigenaar van je Facebookpagina
Wat gebeurt er als Facebook op een ochtend besluit dat het geen bedrijven meer ondersteunt? Als je Facebookpagina je enige online aanwezigheid zou zijn, zouden alle klanten en volgers die je hebt opgebouwd waarschijnlijk verdwijnen.
Nog niet zo lang geleden lag Facebook wereldwijd plat, wat voor momenten van razernij zorgde.
En hoewel het twijfelachtig is dat Facebook zal stoppen met het ondersteunen van bedrijven, heb je geen inspraak in de veranderingen die Facebook wil doorvoeren.
Met je website op internet heb je echter totale controle over het uiterlijk en de functies van je websites.
2. Facebook heeft SEO-beperkingen
Denk er eens over na. Waar ga je heen als je lokaal naar een bedrijf zoekt? Facebook of Google? De 3,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten op Google laten zien dat de meeste mensen zich tot zoekmachines wenden boven sociale netwerken om informatie te vinden.
Met een bedrijfswebsite kan je zich zo positioneren dat mensen je vinden wanneer ze zoekopdrachten uitvoeren naar de producten die je verkoopt of de diensten die je levert. Zelfs als je gemakkelijk kan concurreren met grotere websites, kan je je site optimaliseren voor lokale zoekopdrachten om een publiek in je omgeving aan te trekken.
3. Een website op internet is geloofwaardiger
Een zakelijke website op internet is een teken van vertrouwen, en mensen kopen alleen van bedrijven die ze kennen, mogen en vertrouwen. Dus hoewel het misschien sneller is om een Facebook-pagina te maken, kun je met een zakelijke website op internet meer autoriteit en vertrouwen afdwingen.
4. Aandacht is vluchtig op Facebook
Facebook is enorm concurrerend. Je bedrijf op Facebook hebben betekent dat je voortdurend moet vechten tegen de concurrentie van verschillende andere bedrijven.
Bovendien moe je concurreren met de Facebook-vrienden van je potentiële klant. Veel mensen vinden advertenties vervelend, vooral wanneer ze willen interageren met vrienden, waardoor ze je zakelijke posts of advertenties negeren.
Aan de andere kant zorgt een zakelijke website op internet ervoor dat je de volledige aandacht van een potentiële klant hebt. Dus terwijl je misschien wat benenwerk doet om ze naar je website te krijgen, is de kans op betutteling groter als ze eenmaal op je website op internet zijn.
We zeggen niet dat je geen Facebook-pagina voor je bedrijf moet hebben. Maar je Facebook-pagina en andere sociale media moeten je website op internet ondersteunen - niet vervangen.
Het belang van een website
Een website op internet verhoog je geloofwaardigheid, vergroo je zichtbaarheid en verbetert het genereren van leads. Het is je eigendom; daarom heb je absolute vrijheid over hoe je wil dat het eruit ziet en wa je wil promoten. Het is een uitstekende plek om positieve recensies te benadrukken en vragen van potentiële klanten over je bedrijf te beantwoorden.
Voordelen van een website
Of je nu een klein of groot bedrijf bent, een zakelijke website op internet biedt tal van voordelen. Hier zijn de belangrijkste voordelen van een zakelijke website.
1. Een zakelijke website op internet laat je er professioneel uitzien
Iedereen kan een bedrijfspagina aanmaken op Facebook; het is gratis en kan in een handomdraai worden gedaan. Deze lage drempel neemt veel van de geloofwaardigheid van een zakelijke social media pagina weg. Klanten weten niet wie er achter een Facebook-pagina zit, waar ze zich bevinden en of het allemaal oplichterij is.
Aan de andere kant is het maken van een zakelijke website op internet niet gratis en geeft het aan dat je relatief serieus bent over je bedrijf. Met een zakelijke website op internet kom je dus professioneler en geloofwaardiger over.
2. Het is een essentiële stap voor de klantenervaring
Een effectieve website op internet is waar je wil dat je publiek uit verschillende kanalen terechtkomt. Het is op de website op internet dat je je potentiële klanten tot actie aanzet.
Jew website op internet is als een fysieke winkel - mensen lopen er langs totdat ze binnenkomen om te kijken wa je aanbiedt. Dus zelfs als ze niets kopen als ze de eerste keer binnenlopen, kopen ze misschien wel iets bij volgende bezoeken.
Op dezelfde manier komen klanten je bedrijf tegen via verschillende kanalen, zoals social media feeds. Als de social feed-advertentie interessant is, zullen ze verwachten dat ze je website op internet zullen bezoeken om meer over het bedrijf te weten te komen. Als er geen website op internet is, nemen ze misschien niet de volgende logische stap in de customer journey.
3. Een website op internet vergroot je zichtbaarheid
Er zijn wereldwijd meer dan 4,5 miljard actieve internetgebruikers, en meer dan 90% van hen heeft toegang tot het internet via mobiele apparaten.
Zonder website op internet is je bedrijf vrijwel onzichtbaar voor deze mensen. Nu COVID-19 de wereldwijde markt nog digitaler maakt, zal je bedrijf onzichtbaar worden voor degenen die er toe doen, tenzij je investeert in een website.
4. Het is essentieel voor lokale bedrijven
Veel eigenaren van kleine bedrijven zien de noodzaak niet in om te investeren in een effectieve bedrijfswebsite. Toch missen ze momenteel een ongelooflijke bron van inkomsten.
De volgende statistieken tonen aan hoe belangrijk een website op internet is voor een lokaal bedrijf:
- 46% van de zoekopdrachten op Google bevatten lokale intentie
- 97% van de gebruikers gebruikt zoekopdrachten om lokale bedrijven te vinden
- 28% van de gebruikers kocht een artikel na een lokale zoekopdracht
- 70% van de gebruikers bezoekt een winkel vanwege wat ze online hebben gevonden.
Een zakelijke website op internet zal je helpen om al dit potentieel te vangen en je bedrijf nog winstgevender te maken.
5. Het biedt social proof
Wa je klanten zeggen over je bedrijf kan bepalen of anderen je wel of niet bezoeken. Dus terwijl beoordelingswebsites zoals Google Reviews, Trustpilot en Yelp goed zijn, is je website op internet de beste plaats voor mensen om meer informatie over je bedrijf te krijgen.
Jew beste getuigenissen weergeven op je website op internet is een effectieve manier om vertrouwen en social proof te kweken. Bovendien zorgt het publiceren van je beste beoordelingen op je website op internet ervoor dat beoordelingssites van derden de goede dingen die mensen over je bedrijf zeggen niet minimaliseren.
6. Een zakelijke website op internet geeft blijvende waarde
Een van de beste dingen van het investeren in een zakelijke website op internet is hoe het waarde voor je blijft genereren, zelfs jaren nadat je het hebt gemaakt.
Wanneer je betaalt voor advertenties op sociale media, zien je potentiële klanten je advertenties alleen zolang je ze uitvoert. Als ze die niet zien, moe je opnieuw betalen om de advertentiecampagne uit te voeren.
Aan de andere kant, een zakelijke website op internet zal je ROI geven na verloop van tijd. Zelfs als het niet geef je rendement in het eerste jaar, heb je tijd om dingen te tweaken totdat je krijgt rendement.
7. Het maken van een zakelijke website op internet is eenvoudiger en goedkoper dan je denkt
Veel ondernemers weigeren een website op internet te maken omdat ze denken dat het moeilijk en duur is om een effectieve website op internet te maken. Dat is echter niet waar.
Het is nog nooit zo eenvoudig en goedkoop geweest om websites van hoge kwaliteit te maken. Er zijn betaalbare, eenvoudig te gebruiken websitebouwers beschikbaar. Het maken van een website op internet en het hosten van een website op internet is vrij eenvoudig.
8. Een zakelijke website op internet laat je online verkopen
E-commerce verkoop explodeert en zal naar verwachting meer dan $ 5,4 biljoen bedragen in 2022. Zeker, geen van deze verkopen gebeurt bij bedrijven die geen website op internet hebben.
Zelfs als je geen traditioneel e-commerce bedrijf bent, kan het hebben van een online storefron je helpen nieuwe klanten aan te trekken en je helpen door te gaan met verkopen, zelfs als je fysieke winkel gesloten is.
9. Je hebt volledige controle over je website
Aangezien je website op interne je eigendom is, krijg je absolute ontwerpvrijheid - in tegenstelling tot bij sociale media platforms.
Je kan gebruikersbeoordelingen, video's, afbeeldingen en wat dan ook delen.
Ook hoef je zich niet te houden aan de voortdurend bijgewerkte regels van sociale platforms. En als er een social media black-out is, zoals toen Facebook, Instagram en WhatsApp allemaal enkele uren verdwenen, blijven je website op internet en de inhoud ervan veilig.
10. Een zakelijke website op internet is gemakkelijk te beheren
Vroeger was het beheren van websites ontmoedigend. Maar met een content management systeem (CMS) zoals WordPress is het nu makkelijker dan ooit om een website op internet te beheren. Bovendien heb je geen technische vaardigheden nodig om je website op internet up-to-date te houden.
11. Websites verbeteren de klantenservice
Een effectieve website op internet bevat veel belangrijke informatie die je klanten nodig hebben. Daarom hoeven ze niet te bellen over locatie, openingstijden en andere eenvoudige vragen. Door klanten te helpen, verbetert een website op internet de algehele klantervaring.
Bovendien, omdat eenvoudige vragen van klanten je personeel niet ophouden, kunnen zij zich richten op andere vitale processen die de productiviteit van het bedrijf verhogen.
12. Een website op internet help je de concurrentie voor te blijven
Zelfs als klein bedrijf kan je met een effectieve website op internet concurreren met de "grote jongens" in je branche. Als je je kaarten goed speelt en je website op internet goed optimaliseert, is het mogelijk om grotere websites te overtreffen en organisch leads van hoge kwaliteit te krijgen via zoekmachines.
Maar zelfs met de vele voordelen die een website op internet biedt, is het nog steeds mogelijk dat je er geen nodig hebt voor je bedrijf? Ja, en hier zijn enkele redenen waarom.
5 redenen waarom je bedrijf geen website op internet nodig heeft
Hier zijn enkele redenen waarom je bedrijf misschien geen website op internet nodig heeft.
1. Je wil niet groeien
Een van de belangrijkste redenen om een werkende, effectieve website op internet te hebben is om het aantal klanten te vergroten en je inkomsten te laten groeien. Als je niet op zoek bent om je bedrijf aanzienlijk te laten groeien, is er waarschijnlijk weinig reden om te proberen meer klanten te vinden of je inkomsten te verhogen.
2. Je hebt genoeg leads
Veel bedrijven doen goed werk door verwijzende klanten te krijgen en hun bestaande netwerk aan te boren voor nieuwe zaken. Als je daarbij hoort, dan is een website op internet misschien niet zo belangrijk.
3. Je neemt niet snel personeel aan
Als je op zoek bent naar meer personeel, is de kans groot dat je toekomstige werknemers meer over je te weten willen komen. En ze zullen zich waarschijnlijk to je website op internet wenden.
Als alle andere dingen gelijk blijven, zullen potentiële rekruten een bedrijf met een levendige website op internet verkiezen boven een bedrijf met een brochure op het web.
Kleine bedrijven zijn gebaat bij een website, omdat zij niet over de middelen beschikken om uitzonderlijke mensen buiten hun directe netwerk aan te trekken. Een website op internet kan daarbij helpen.
Maar als je niet op zoek bent naar toptalent, dan kan je het zonder een zakelijke website op internet stellen.
4. Je opereert in een monopolie
Als je de luxe hebt een bedrijf te runnen waarvoor er weinig (of geen) concurrentie is, en je hebt een aanbod dat mensen moeten hebben, dan is een website op internet waarschijnlijk niet cruciaal. Je klanten hebben nodig wat je hebt, en ze kunnen nergens anders heen. Gefeliciteerd!
Hoewel een glimmende nieuwe website op internet misschien indruk maakt op je echtgenoot en collega's, heb je er waarschijnlijk geen nodig om je bedrijf te verbeteren.
5. Je verwacht het bedrijf niet snel te verkopen
Voor meer en meer soorten bedrijven is de website op internet een belangrijke troef die meespeelt in waarderingsdiscussies. Dit geldt vooral als je een startende onderneming hebt, een hi-tech bedrijf, of een bedrijf dat goed "schaalt" (d.w.z. dat het toevoegen van nieuwe klanten de kosten niet evenredig verhoogt).
De reden is heel eenvoudig. Als je een effectieve website op internet hebt en kan aantonen dat deze je met succes helpt nieuwe klanten te krijgen, heb je een beter bedrijf dan iemand die dat niet heeft. Internet is voor veel bedrijven een uitstekende manier om lage kosten voor klantenwerving te hebben.
Het andere leuke van het internet als middel voor marketing en verkoop is dat het gemakkelijker kan worden gemeten. Stel je voor dat je je bedrijf verkoopt en de koper een grafiek laat zien van je webverkeer (en hoe dat in de loop der tijd is gegroeid) en nauwkeurige gegevens over hoe dat verkeer zich vertaalt in inkomsten - je zult waarschijnlijk merken dat die twee sterk gecorreleerd zijn. Als ik aan de kopende kant stond, zou ik er eens goed naar kijken.
Conclusie
De beslissing om al dan niet een website op internet voor je bedrijf te maken is uiteindelijk aan je om te nemen. Maar als een deel van je bedrijfsdoelstellingen bestaat uit het verbeteren van het genereren van leads, zichtbaarheid, social proof en autoriteit, dan is het maken van een website op internet een uitstekende plek om te beginnen.