Gratis template voor uw liquiditeitsbegroting

Download een gratis template dat u te helpt bij het maken van een liquiditeitsbegroting, inclusief invulinstructies in het bestand. In dit artikel lichten wij ook toe hoe u het onderstaande template invult en waar u op moet letten bij het plannen van uw liquiditeit, ongeacht of u een besloten vennootschap, eenmanszaak, vennootschap onder firma of commanditaire vennootschap runt.

Template liquiditeitsbegroting in Excel

Om een goede liquiditeitsbegroting te maken bieden wij u twee documenten:
- een standaard liquiditeitsbegroting met daarin de meest voorkomende inkomende en uitgaande betalingen; en
- een uitgebreide liquiditeitsbegroting met daarin opties om additionele inkomende en uitgaande betalingen toe te voegen.

Download het standaard template hier
Download het uitgebreide template hier


Wilt u hulp bij het invullen van een meer gedetailleerde liquiditietsbegroting? Klik op de blauwe knop aan de rechterkant, vul uw contactgegevens in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Een liquiditeitsbegroting - wat is het?

Een liquiditeitsbegroting kan in het kort worden omschreven als een hulpmiddel om bij te houden of het geld (liquide middelen) van uw bedrijf voldoende zal zijn om de komende periode door te komen.

Het is een document waarin u werkelijke cijfers invult over welke betalingen en opnames u heeft gedaan, hoeveel geld u vandaag op de rekening heeft staan, evenals schattingen van toekomstige inkomende en uitgaande betalingen. Het budget laat dan zien of het bedrijf voldoende middelen om de komende periode te doorstaan, of dat u uw planning moet aanpassen door uitgaande betalingen te verminderen of door uw inkomsten te verhogen.

Waarom u de liquiditeit van uw bedrijf moet bijhouden

Een gebrek aan liquiditeit is de belangrijkste reden waardoor bedrijven failliet gaan, niet per definitie het maken van verlies. Ze zijn natuurlijk allebei nauw verwant, maar het is heel goed mogelijk dat een bedrijf winst maakt maar door gebrek aan liquiditeit failliet gaat. Bij bedrijven kunnen liquiditeitstekorten optreden wanneer er grote uitgaande betalingen moeten worden gedaab of wanneer inkomende betalingen van debiteuren langzamer plaatsvinden. Een voorbeeld van zo'n situatie is wanneer het bedrijf productiekosten heeft die direct betaald moeten worden, maar de klanten pas maanden na levering van het product betalen.

Door een liquiditeitsbegroting te maken, krijgt u een beter zicht op de liquiditeitsontwikkeling van uw onderneming. Door het budget continu bij te werken met actuele cijfers, weet u of u iets aan de inkomende en/of uitgaande betalingen moet veranderen.

Hoe moet ik het het template invullen?

Het template bevat alle velden die nodig zijn om een ​​liquiditeitsbegroting te maken. In het standaard template vindt u een overzicht van de meest voorkomende soorten inkomende en uitgaande betalingen die een bedrijf heeft. In het het uitgebreidere template hebben we ruimte voor u toegevoegd om betalingen en uitbetalingen toe te voegen die specifiek zijn voor uw bedrijf.

Begin met het invullen van hoeveel gelden (liquide middelen) uw bedrijf op de bankrekening heeft staan ​​en eventueel hoeveel contanten u aan het begin van de huidige maand heeft, vul dit in cel D3 in voor maand 1. Vul vervolgens de geschatte inkomende betalingen van het bedrijf voor de huidige maand in. Doe dan hetzelfde met de uitgaande betalingen van het bedrijf. Als u moeite heeft om erachter te komen welke soorten betalingen en opnames uw bedrijf heeft en hoe groot deze normaal gesproken zijn, is het een goed idee om de bankrekening van het bedrijf te controleren om te zien welke soorten betalingen er de afgelopen maanden zijn gedaan.

Nadat u de geschatte betalingen en uitbetalingen voor de huidige maand en de komende maanden heeft ingevuld, zal het budget laten zien hoe de liquiditeit van uw bedrijf zich in de loop van de tijd zal ontwikkelen. Als de liquide middelen op binnen één of twee maanden negatief is, dan weet u dat u waarschijnlijk uw uitgaande betalingen moet verlagen (of de inkomende betalingen moet verhogen). "

Onderstaand is een korte uitleg van elke inkomende en uitgaande betaling opgenomen die in het standaard template van de liquiditeitsbegroting is opgenomen:

Liquiditeitspositie start van de maand: De som van het geld dat uw bedrijf heeft in op de eerste dag van de maand, bijvoorbeeld bij de bank, in de kassa of in de portemonnee.

Betalingen van klanten (inclusief btw): De som van de betalingen die u van uw klanten verwacht gedurende de maand. Het kunnen contante betalingen zijn of facturen die een klant deze maand op een andere manier betaalt.

Nieuwe leningen: Heeft uw bedrijf een lening afgesloten die in de loop van de maand wordt uitbetaald, vul deze dan hier in.Overig: Vul alle overige betalingen hier in. Voorbeelden van andere uitkeringen kunnen subsidies of verzekeringsuitkeringen zijn.

Terug te krijgen btw: Als u verwacht btw terug te krijgen van de belastingdienst, vult u dat hier in.

Te betalen btw: Als u verwacht btw aan de belastingdienst te moeten betalen, vul deze bedragen dan hier in.

Lonen: Hier vult u de som in van de salarisbetalingen die gedurende de maand worden betaald, zowel aan werknemers als aan uzelf.

Belastingen en sociale verplichtingen: Als u in de loop van de maand enige vorm van belastingen of sociale bijdragen aan de belastingdienst gaat betalen, vult u dit hier in. Voorbeelden van dergelijke betalingen zijn aftrekposten, werkgeversbijdragen en personeelsbelastingen.

Rente / aflossingen: Hier vult u de rente en aflossingsverplichtingen aan uw financiers inHuur (inclusief btw): Hier vult u de huur in die u gedurende de maand betaalt.

Betalingen aan leveranciers (inclusief btw): Hier vult u in wat u gedurende de maand aan uw leveranciers betaalt; ofwel in contanten facturen die u via een overboeking betaalt.

Privé opname eenmanszaak: Als u een eenmanszaak heeft en een privéopname doet, vult u dit in.

Overig: Som hier uw andere soorten uitbetalingen op. Dit kan bijvoorbeeld zijn voor reizen, verbruiksartikelen, abonnementen en internet.

Liquiditeitspositie aan het einde van de maand: dit wordt automatisch berekend op basis van wat u heeft ingevuld.

Bent u op zoek naar een gratis factuur template? We hebben er hier een voor je samengesteld!

Wat kan ik doen om mijn liquiditeit te verbeteren?

Er zijn verschillende manieren om uw liquiditeit te verbeteren en dit hangt vaak af van de specifieke situatie van uw bedrijf. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van hoe u de liquiditeit van uw bedrijf kunt verbeteren, naast de twee voor de hand liggende manierem; de kosten verlagen en de verkoop verhogen.

Betalingsvoorwaarden - Klanten

Door uw klanten kortere betalingstermijnen te geven, kunt u de hoeveelheid geld die in facturen vastzit verlagen en zo uw liquiditeitspositie verbeteren. Aan de andere kant moet worden toegevoegd dat klanten ontevreden zijn over de kortere betalingstermijn en daardoor wellicht minder zullen afnemen, wat op deze manier het tegenovergestelde effect heeft van wat u wenst te bereiken.

Betalingsvoorwaarden - leveranciers

Probeer indien mogelijk te onderhandelen over langere betalingstermijnen voor betalingen aan uw leveranciers. Langere betalingstermijnen aan uw leveranciers zullen uw liquiditeit in het bedrijf vergroten, aangezien u ze niet zo snel hoeft te betalen.

Verminder de voorraad / Onderhanden werk

Door het aantal producten dat u op voorraad of in productie heeft te verminderen (kan ook worden toegepast op ondernemingen die diensten leveren), kunt u de hoeveelheid kapitaal die vastzit in deze voorraden / onderhanden werk verminderen en zo uw liquiditeit vergroten.

Ontdek nieuwe betaalmethoden

Zijn uw klanten bereid om met contant geld of pin te betalen? Als dat het geval is, kunt u uw liquiditeit vergroten.

Zoek externe financiering

Een andere optie is om externe financiering aan te trekken, bijvoorbeeld door middel van leningen.

Als u meer wilt weten over het vergelijken van zakelijke leningen, dan kunt u hier meer lezen

Mocht uw bedrijf op zoek zijn naar externe financiering, dan helpen wij u graag verder. Wij zorgen ervoor dat onze klanten volledig kosteloos binnen 24 uur diverse aanbiedingen voor zakelijke leningen ontvangen. U dient hier uw aanvraag hier in op ons platform, vervolgens nemen wij telefonisch contact op, zodat wij een beter beeld krijgen van uw bedrijf en financiële situatie. Vervolgens sturen we aanvragen naar meerdere kredietverstrekkers tegelijk, die binnen 24 uur terugkomen met aanbiedingen voor zakelijke leningen. U kunt vervolgens besluiten of u in wenst te gaan op een van de aanbiedingen. Als u of uiteindelijk besluit niet op de aanbiedingen in te gaan, kost het niets. Tijdens het proces staan we altijd voor je klaar om je te ondersteunen en eventuele vragen te beantwoorden.

Heeft u hulp nodig met uw begroting?
Wij helpen u om een uitgebreide liquiditeitsbegroting op te stellen die door uw bedrijf kan worden gebruikt.
Graag even contact!
Våra rådgivare gör allt för att du ska få den finansieringen ditt företag behöver
Våra rådgivare gör allt för att du ska få den finansieringen ditt företag behöver
företagskrediter rådgivare lån
Våra rådgivare gör allt för att du ska få den finansieringen ditt företag behöver

Vul vandaag een aanvraag in en laat uw bedrijf groeien.

Nu aanvragen