Stel slimme plannen op die je waar kan maken. Hoe doe je dat? Wel dat lees je hier...

Slim je zakelijke voornemens behouden

Wat maakt jouw zakelijk voornemen nu 'slim'? Adviseurs uit het bedrijfsleven raden je aan doelen te stellen die je makkelijke kan behouden - zogenaamde slimme doelen. Wat zijn dat precies?

  • Cedric Roels
  • 2
    minuten leestijd
  • Laatste update:
    October 14, 2022

In deze blog lees je over:

  • check
    Wat is SMART?
  • check
    4 stappen om slimme doelen te stellen
  • check
    3 voorbeelden

Zakelijke lening zoeken met Kompar?

  • check
    Vergelijk 15+ verschillende financiers
  • check
    Gratis persoonlijk advies
  • check
    Tot 1 miljoen, antwoord <24h.
Bekijk mijn opties

Inderdaad, onderzoek wijst dat slechts 16% van de mensen in staat is hun goede voornemens na te komen. 

De meerderheid geeft het op binnen een tot zes weken na het begin. Veel van deze voornemens worden jaar na jaar herhaald. Maak niet die fout en behoud “SMART” jouw zakelijke voornemens! 

→ Financiering voor je voornemens: bekijk je kansen (gratis en vrijblijvend)

Hoe je zakelijke voornemens behouden - stel slimme doelen

Wat maakt een goed doel nu 'een goed doel'? 

Adviseurs uit het bedrijfsleven raden je aan doelen te stellen die je makkelijke kan behouden - zogenaamde slimme doelen. 

Wat zijn slimme “SMART” doelen? 

Slimme doelen - ofwel “SMART” -, zijn Specifiek, Meetbaar, Aan de orde, Realistisch en Tijdsgebonden. . 
Zakelijke voornemens - smart doelen

Dit SMART-raamwerk zal je helpen bepalen welke plannen je realistisch gezien kunt bereiken. 

Maar voorlopig klinkt het allemaal mogelijk best vaag? Laten we daarom die verschillende eigenschappen even nader bekijken… 

Maak je zakelijke voornemens - Specifiek 

Om een doel effectief te laten zijn, moet het specifiek zijn. Een specifiek doel beantwoordt vragen als:

  1. Wat moet er bereikt worden?
  2. Wie is er verantwoordelijk voor?
  3. Welke stappen moeten er genomen worden om het te bereiken?

Door over deze vragen na te denken, kom je tot de kern van wat je wilt bereiken. Hier is een voorbeeld van een specifiek doel dat Sjoerd zou kunnen bedenken:

Zakelijke voornemens - Specifiek

Hoe zakelijke voornemens specifiek maken - een voorbeeld

Sjoerd: “Ik wil het aantal maandelijkse gebruikers van mijn mobiele app vergroten door het optimaliseren en creëren van gerichte campagnes op sociale media”

Maak je zakelijke voornemens - Meetbaar 

Specificiteit is al een goed begin, maar nog niet alles. 

Maak je doelen meetbaar. Dat maakt het gemakkelijker om de voortgang te volgen en te weten wanneer je de eindstreep hebt gehaald.

Sjoerd en het productteam willen het aantal gebruikers van hun mobiele app laten groeien.

Top… maar met hoeveel? 

Als ze ook maar één nieuwe aanmelding krijgen, is dat eigenlijk toch ook al positieve groei, nee? Maar betekent dat dat hun zakelijke voornemen compleet is? Hetzelfde geldt voor hun strategie; op hoeveel platforms gaan ze adverteren? 

Om hun zakelijke voornemens meer impact te geven, moet Sjoerd meetbare, opvolgbare mijlpalen vastleggen.

Zakelijke voornemens - meetbaar

Hoe zakelijke voornemens meetbaar maken - een voorbeeld

Sjoerd: “Ik wil het aantal maandelijkse gebruikers van onze mobiele app verhogen met 1.000 door het optimaliseren en creëren van gerichte campagnes op sociale media campagnes voor vier social media platforms: Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn”

Maak je zakelijke voornemens - Aan de orde 

Hier moet je denken aan het grote geheel. Waarom stel je het doel dat je stelt?

Sjoerd weet dat de app een enorme motor is voor klantenloyaliteit. 

Een toename in het gebruik van de app grote gevolgen kan hebben voor de omzetdoelstellingen van het bedrijf. 

Dat geeft perspectief om te zeggen waarom juist dit zakelijk voornemen aan de orde is. 

Zakelijke voornemens - aan de orde

Hoe zakelijke voornemens aan de orde maken - een voorbeeld 

Sjoerd: “Ik wil het aantal maandelijkse gebruikers van onze mobiele app verhogen met 1.000 door het optimaliseren en creëren van gerichte campagnes voor vier sociale media platforms: Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. 

Omdat mobiele gebruikers de neiging hebben om ons product langer te gebruiken, zal de groei van ons app-gebruik uiteindelijk de winstgevendheid verhogen.”

Maak je zakelijke voornemens - realistisch

Dit is het punt in het proces waarop je jezelf een serieuze realiteitscheck geeft. 

Zakelijke voornemens moeten realistisch zijn. Stel geen doelen waar je onvermijdelijk zult vanaf tuimelen. 

Vraag jezelf af: is je doel iets wat je team redelijkerwijs kan bereiken?

Sjoerd zou kunnen kijken naar zijn doel en beseffen dat, gezien het kleine team en hun zware werklast, het creëren van advertentiecampagnes voor vier sociale platforms lastig kan worden.

Hij besluit zich te beperken tot de drie sociale netwerken waar hij de meeste kans heeft om nieuwe klanten te vinden.

Zakelijke voornemens - realistisch

Hoe je zakelijke voornemens realistisch maken - een voorbeeld 

Sjoerd: “Ik wil het aantal maandelijkse gebruikers van onze mobiele app verhogen met 1.000 door het optimaliseren en creëren van gerichte campagne op sociale media campagnes voor drie sociale media platforms: Facebook, Instagram en LinkedIn. 

Omdat mobiele gebruikers de neiging hebben om ons product langer te gebruiken, zal de groei van ons app-gebruik uiteindelijk de winstgevendheid verhogen.”

Maak je zakelijke voornemens - tijdsgebonden

Om succes goed te kunnen meten, moeten jij en je team op één lijn zitten over wanneer een doel bereikt is. 

Kortom: Wat is je tijdshorizon? 

Wanneer zal het team beginnen met het creëren en implementeren van de taken die ze hebben geïdentificeerd? Wanneer zijn ze klaar?

SMART-doelstellingen, of slimme zakelijke voornemens, moeten tijdgerelateerde parameters bevatten. Iedereen moeten weten hoe hij/zij op schema moet blijven binnen een bepaald tijdsbestek.

Wanneer Sjoerd deze data opneemt, zijn zijn zakelijke voornemens compleet. Dan kunnen we spreken van een SMART-doelstelling.

Zakelijke voornemens - tijdsgebonden

Hoe je zakelijke voornemens tijdsgebonden maken - een voorbeeld

Sjoerd: “Ik wil het aantal maandelijkse gebruikers van onze mobiele app verhogen met 1.000 door het optimaliseren en creëren van gerichte campagne voor drie sociale media platforms: Facebook, Instagram en LinkedIn. 

Omdat mobiele gebruikers de neiging hebben om ons product langer te gebruiken, zal de groei van ons app-gebruik uiteindelijk de winstgevendheid verhogen.”

3 andere SMART voorbeelden van slimme zakelijke voornemens 

Nu we Sjoerd zijn denktraject hebben gezien, laten we eens kijken naar andere voorbeelden van slimme zakelijke voornemens. 

Voorbeeld 1 - Anneke gaat een bedrijf opstarten

Een zwak zakelijk voornemen zou zijn: Ik ga ondernemer worden.

Een slim zakelijk voornemen, of SMART-doelstelling is eerder: :

Specifiek: Ik ga een dropshipping bedrijf starten.

Meetbaar: Ik zal elke dag 1 uur aan mijn bedrijf werken, en het doel is om binnen 2 weken mijn eerste verkoop binnen te halen.

Aan de orde: Ik wil mijn baan opzeggen, omdat ik vanuit huis wil werken en mijn eigen baas zijn.

Realistisch: Ik heb een aantal video's over dropshipping bekeken en weet dat ik Shopify kan gebruiken om snel een bedrijf te starten.

Tijdgebonden: Ik zal op zaterdag beginnen en binnen twee weken mijn eerste verkoop binnenhalen.

Slimme zakelijke voornemens om een bedrijf op te starten in het kort:  

Anneke: “Ik begin zaterdag met een dropshipping bedrijf met Shopify om mijn eigen baas te zijn en vanuit huis te kunnen werken. Ik zal elke dag 1 uur besteden aan deze business en werken om mijn eerste verkoop binnen twee weken te realiseren.”

Voorbeeld 2 -  Jeremijn wilt haar marketing verbeteren

Een zwak voornemen zou zijn: Ik ga meer verkopen maken.

Een slim zakelijk voornemen, of SMART-doelstelling is eerder: :

Specifiek: Ik ga leren Facebook Ads te gebruiken en 30% van mijn winst in dit marketingkanaal te investeren.

Meetbaar: Het doel is om binnen 3 maanden mijn omzet te verdubbelen.

Aan de orde:: Ik wil een salaris van 6 cijfers per jaar verdienen door vanuit huis te werken.

Realistisch: Ik heb een redelijk succesvol klein bedrijf dat klaar is om een groei in omzet aan te kunnen.

Tijdsgebonden: Ik begin morgen met een cursus Facebook Ads en begin binnen 1 week met het draaien van betaalde campagnes. Daarna ga ik door met leren en opschalen, en evalueer ik mijn resultaten over 3 maanden.

Slimme zakelijke voornemens om je marketing te verbeteren in het kort:  

Jeremijn: “Ik begin morgen met een cursus Facebook Ads en begin binnen 1 week 30% van mijn bedrijfswinst te investeren in betaalde campagnes. Ik zal blijven leren en investeren in Facebook Ads om mijn omzet binnen 3 maanden te verdubbelen, omdat ik veel meer geld wil verdienen door van thuis uit te werken.”

Voorbeeld 3 - Bassie wilt zijn bedrijf laten groeien

Een zwak voornemen zou zijn: Ik ga mijn bedrijf laten groeien.

Een slim zakelijk voornemen, of SMART-doelstelling is eerder: :

Specifiek: Ik ga een persoonlijk assistent (PA) inhuren om vragen van klanten voor mij te beantwoorden. Op die manier kan ik tijd vrijmaken om productonderzoek te doen en nieuwe producten aan mijn winkel toe te voegen.

Meetbaar: Het doel is om een PA in te huren en 5 nieuwe producten aan mijn winkel toe te voegen.

Aan de orde: Ik streef ernaar om aan mijn bedrijf te werken, niet in mijn bedrijf, zodat ik mijn inkomen kan laten groeien en minder uren hoef te werken.

Realistisch: Ik heb enige ervaring met het inhuren van freelancers op Upwork, en ik begrijp hoe ik winnende producten kan vinden.

Tijdsgebonden: Ik zal binnen 2 weken een PA inhuren en vervolgens binnen 1 maand 5 nieuwe producten aan mijn winkel toevoegen.

Slimme zakelijke voornemens om je bedrijf te doen groeien in het kort:  

Ik zal een PA inhuren om vragen van de klantenservice binnen 2 weken te beheren om tijd vrij te maken om aan, en niet in, mijn bedrijf te werken. Ik zal deze tijd gebruiken om 5 nieuwe producten te onderzoeken en toe te voegen aan mijn winkel voor het einde van de maand.

Heb jij ook zakelijke voornemens en wil jij ook je bedrijf starten, uitbreiden of doen groeien? Dan zijn wij bij Kompar er om jou te helpen! 

Met je transactiehistorie van het laatste jaar van je bedrijf, doe je een aanvraag voor een zakelijke lening bij ons. Binnen 24 uur heb je antwoord. 

Zakelijke voornemens met Kompar