In de VS is het drummen geblazen voor de grote winkelcentra. De deuren gaan nog maar net open of een massa mensen stroomt door de winkelgangen.
Black-Friday zorgt net daar als hier voor commotie en koopjesgekte. Het ideale moment dus om een stevige omzet te boeken. Hoe ga je daar best mee om? Is dat relevant in Nederland? En hoe pak je die extra voorraadkosten aan?
→ Bekijk jouw opties om voorraad te financieren: een zakelijke lening [Gratis en vrijblijvend]
Wat is Black Friday?
Black Friday is een informele term voor de vrijdag na Thanksgiving in de Verenigde Staten, op het einde van november. Traditioneel, is dit de start van het kerstinkoopseizoen in de VS. Veel winkels bieden sterk gepromote uitverkoop tegen gereduceerde prijzen en gaan vaak vroeg open, soms al om middernacht.
In Nederland, is Black Friday ook een belangrijke koopjesdag geworden sinds 2011. NRC toonde in 2016 dat 60% van de Nederlanders op deze dag op zoek zijn naar koopjes.
10 tips die je Black Friday campagne kunnen boosten
De beste Black Friday-ideeën voor winkels zorgen voor uitstekende deals en, belangrijker nog, verspreiden nieuws over je verkoopevenement. Gebruik deze Black Friday-marketingideeën om de aandacht te trekken en mensen naar je website en winkel te trekken.
1. Waarom is Black Friday relevant voor het MKB?
Als we aan Black Friday denken, denken we aan overvolle winkels. Je kunt je inderdaad afvragen: "Helpt Black Friday kleine bedrijven?" Ja, Black Friday verhoogt het voet- en webverkeer, wat leidt tot meer verkopen, zelfs bij kleine bedrijven. Consumenten willen immers graag winkels steunen.
Uit een onderzoek door consultancybureau Deloitte uit 2019 blijkt dat "meer dan een derde van de shoppers niet weet waar ze willen winkelen", wat suggereert dat kleine retailers consumenten kunnen motiveren om voor hun bedrijf te kiezen.
Hier zijn manieren om het Black Friday-evenement van je kleine bedrijf onder de aandacht te brengen:
a. Werk samen met een lokale fysieke winkel: werk samen met winkels en organiseer een speurtocht terwijl je op elke locatie de beste deals uitlicht.
b. Maak een gids voor kleine bedrijven: vraag fans van sociale media om een reactie achter te laten met een link naar hun favoriete fysieke of online winkel. Verander hun opmerkingen in een gids voor shoppers.
c. Houd het persoonlijk: stel je medewerkers voor, deel verhalen over de betrokkenheid van je bedrijf met je community en geef je volgers redenen om bij je kleine bedrijf te winkelen.
2. Lever een aangepaste winkelervaring
Onderscheid je van grote retailers door unieke winkelervaringen voor je klanten te creëren. Immers, 46% van de respondenten van het opvolgonderzoek door Deloitte uit 2020 zegt dat ze "geniet van winkelen met familie en vrienden met Black Friday."
Nog eens 27% shopt in de winkel op Black Friday vanwege de "algehele opwinding van de dag".
Dit geldt met name voor Gen Z en Millennials. Specifiek stelt het Deloitte-onderzoek uit 2019 dat 82% van Gen Z en 60% van de millennials "van plan zijn om in de winkel te shoppen met familie en vrienden."
Hoe de Black Friday-winkelervaring personaliseren?
a. Tijdens bepaalde winkeluren live muziek
b. Gezellige ruimtes creëren om te communiceren met vrienden en familie
c. Instagrambare fotomomenten ontwerpen
d. Eten of drinken aanbieden in handige bekers en bakjes voor onderweg
e. Een groep mensen vormt een rij buiten een kleine winkel met een groot 'Black Friday Sale'-bord in de etalage terwijl je de deur van binnenuit opent om het winkelend publiek te verwelkomen.
3. Deel elk uur een Black Friday-promotie
Door vroeg een lijst met je beste deals te publiceren, kunnen mensen hun dag plannen. Maar een goed getimede promotie die via sms wordt verzonden en op sociale media wordt gedeeld, kan de verkoop in de winkel en online stimuleren.
Kies het kanaal dat door de meeste van je Black Friday-shoppers wordt gebruikt en gebruik het om je Black Friday-promotie elk uur te versterken.
Kies een mix van artikelen en deel ze wanneer je doelgroep gewoonlijk op Black Friday winkelt. Doe marktonderzoek met polls op sociale media, SMS en e-mail.
Volgens onderzoek door Deloitte uit 2020 is 36% van plan om tussen middernacht en 6 uur 's ochtends in de winkel te gaan winkelen, terwijl 46% wil winkelen tussen 07.00 uur en 10.00 uur of later.
Wat verkoopt het meest? Dit is wat de experts zeggen:
- Kleding, kleding en accessoires
- Speelgoed en hobby's
- Elektronica en accessoires
Andere populaire cadeaus zijn cadeaubonnen, etenswaren en dranken, gezondheids- en schoonheidsproducten (inclusief sportartikelen) en cadeaus voor thuis en in de keuken.
4. Geef prioriteit aan loyale klanten op Black Friday
Wat is Black Friday-marketing zonder je trouwe klanten? Voor sommige bedrijven vormen terugkerende shoppers het grootste deel van hun omzet. Het kost minder om een klant te behouden dan om een nieuwe aan te trekken.
Dus overweeg om een deel van je Black Friday-marketingbudget te besteden aan het plezieren van bestaande klanten.
Verleid mensen die bekend zijn met je producten of diensten door:
- Dagdeals delen via je loyaliteitsprogramma
- Exclusieve aanbiedingen verzenden via e-mail
- Het verstrekken van coupons en online kortingscodes in de winkel
- Klanten uitnodigen om een voorproefje te krijgen van je Black Friday-deals
5. Gebruik overtuigende promotietechnieken
Laten we eerlijk zijn: de meeste mensen winkelen op Black Friday om de beste deals te krijgen.
Uit het onderzoek door Deloitte uit 2020 blijkt dat de belangrijkste reden "om op Black Friday in de winkel te shoppen" voor 73% van de respondenten is om "te profiteren van uitverkoop of de beste deals van het seizoen".
Bovendien blijkt dat tijdelijke promoties of verkopen 36% van de mensen een reden geven om "een aankoop te doen waar ze anders over zouden aarzelden".
Marketingideeën voor Black Friday zijn onder meer:
- Aanbieding koop er een, krijg er een gratis of tegen een verlaagde prijs
- Verpak een assortiment artikelen als een productbundel
- Geef bij elke aankoop een gratis cadeautje
- Bied gratis verzending of ophalen
- Ontwikkel een cashback-actie
6. Bouw een spannend moment op met een weggeefactie
Giften, en het winnen van artikelen behoren tot de beste Black Friday-marketingideeën omdat ze interactief en handig zijn voor klanten. Je kunt ze gebruiken om informatie over je doelmarkt te verzamelen en het aantal aanmeldingen voor e-mail- of sms-abonnementen te vergroten.
Je kunt een weggeefactie organiseren in de dagen voorafgaand aan je Black Friday-evenement, samen met een prijsvraag op de dag zelf.
Gebruik voor pre-Black Friday-promoties je weggeefposts om waarde toe te voegen voor shoppers.
Hier is hoe:
- Kies de prijs
Gebruik de producten van je merk, werk samen met andere winkels om een grotere beloning te geven, voeg een cadeaubon toe of bundel verschillende winkelartikelen of miniatuurversies.
- Maak een landing page
Blijf bij het ontwerp van je Black Friday-marketingcampagne en schrijf een pakkende kop. Voeg een optioneel e-mail- of sms-aanmeldvak toe of een disclaimer waarin staat dat elk item automatisch wordt aangemeld.
- Ontwerp en plan posts op sociale media
Trek meer deelnemers aan een weggeefactie aan door posts op sociale media met toegevoegde waarde te gebruiken, zoals een infographic over productvergelijking of een klantenenquête. Gebruik een solide call-to-action (CTA) om deel te nemen aan de weggeefactie om automatisch Black Friday-waarschuwingen te ontvangen.
- Als je een weggeefactie organiseert op Black Friday, overweeg dan om live te gaan op Facebook of Instagram bij het selecteren van winnaars.
Aan de andere kant kun je live gaan om je promotie per uur aan te kondigen en fans te vertellen hoe ze aan je weggeefactie kunnen meedoen.
7. Optimaliseer je webshop
Hoewel website-optimalisatie misschien niet bovenaan je lijst staat voor marketingideeën voor Black Friday, is het toch essentieel.
Helaas zegt 69% van de shoppers "dat ze vorig jaar een teleurstellende e-commerce-ervaring hebben gehad", volgens een onderzoek van Publicis Sapient.
Het belangrijkste pijnpunt was dat artikelen die volgens de systemen op voorraad waren, eigenlijk niet op voorraad waren. Omdat 75% van de respondenten in 2020 een mobiel apparaat gebruikte om "producten te onderzoeken, prijzen te vergelijken of aankopen te doen", is een voor mobiel geoptimaliseerde site een must-have.
Bovendien is een "gebruiksvriendelijke website of app" een belangrijke reden voor 21% van de shoppers om "een aankoop te doen waar ze anders zeker over zouden twijfelen".
Neem deze stappen om ervoor te zorgen dat je Black Friday-marketing vruchten afwerpt:
- Gebruik inventarissoftware met realtime mogelijkheden
- Beoordeel en verbeter de customer journey
- Controleer alle details die mogelijk zijn gewijzigd sinds 2020
- Analyseer en corrigeer eventuele problemen met betrekking tot mobiel gebruik
- Overweeg een chatbot te gebruiken om mensen naar productcategoriepagina's te verwijzen
- Bekijk de zoekfunctie van je website en verbeter de functionaliteit indien mogelijk
Hoe mensen informatie vonden over promoties en deals in 2020, volgens de Amerikaanse National Retail Federation: 39% onderzocht e-mails van retailers, 38% beoordeelde traditionele advertenties en 38% gebruikte online zoekmachines.
8. Benut verkoop- en marketingkanalen
Waarom is Black Friday-marketing belangrijk? Omdat het de bekendheid van je merk en deals vergroot, wat resulteert in hogere verkopen.
Zo stelde het Amerikaanse IMI International dat 16% van de Amerikaanse respondenten aangeeft Google te gebruiken en 17% "veel meer" dan voorgaande jaren op consumentenrecensies vertrouwt om "te winkelen en dingen te zoeken tijdens Black Friday.
Kanaalspecifieke Black Friday-marketingideeën
- Profiteer van alle tools die je tot je beschikking hebt om je Black Friday-deals bekend te maken.
- Bereid eerst je marketingplan voor door een lijst met krachtige woorden te maken voor verkopen tijdens Black Friday en om hashtags te vinden die verband houden met de feestdag. Zorg ervoor dat je de hashtags op elk sociale-mediakanaal onderzoekt, aangezien het gebruik en de populariteit tussen hen kunnen verschillen.
- Maak vervolgens assets en publiceer ze in de dagen voorafgaand aan Black Friday. Je kunt ook een planningstool voor sociale media gebruiken om de tijd die je op de grote dag doorbrengt, te verminderen.
- Bouw anticipatie op en versterk je Black Friday-promotie door:
1. Een sms-marketingcampagne op te stellen
2. Product-, categorie- en promotiespecifieke landing pages te maken
3. Het schrijven van gebruikersgidsen en blogposts waarin producten worden vergeleken
4. Manieren te vinden om recensies en aanbevelingen van consumenten te delen
5. E-mailcampagnes te ontwerpen voor elk marktsegment
6. Op elk kanaal social media-campagnes op maat te maken voor klanten
9. Betrek je personeel erbij
Klanten willen weten dat je je personeel goed behandelt. Ze willen zelfs winkels ondersteunen die een verschil maken in lokale gemeenschappen. Je team kan je helpen het nieuws over je Black Friday-verkopen te verspreiden en zelfs gestimuleerd worden om hun eigen verhalen over werken voor je bedrijf te delen.
Betrek medewerkers bij je verkoopacties en help hen de boodschap te verspreiden door:
- Speciale winkeluren en kortingen voor je medewerkers
- Het aanbieden van early bird shopping tickets voor de vrienden en familie van je team
- Hen aan te moedigen om een e-mail van een medewerker door te sturen met een unieke online kortingscode
- Black Friday-gerelateerde foto's en video's te maken met je personeel
- Medewerkers te belonen voor het delen van marketingmiddelen op hun sociale-mediapagina's
- Een campagne te ontwerpen die het goede dat je doet voor de detailhandel of essentiële werknemers in de verf zet
10. Promoot aankopen van cadeaubonnen
In 2020 vertelde ongeveer 60% van de respondenten aan PYMNTS.com, een online bron voor betalingsgegevens, dat ze enigszins, zeer of zeer waarschijnlijk " cadeaubonnen zouden kopen als onderdeel van hun online aankopen voor de feestdagen".
Promoot daarom je cadeaubonnen met de volgende Black Friday-marketingideeën:
- Geef een cadeaubon van 5 tot 10 EUR bij elke aankoop van 50 EUR of meer
- Elke aankoop van een cadeaubon geeft de koper toegang tot de weggeefactie van de hoofdprijs
- Koop 2 of meer cadeaubonnen en ontvang een gratis extraatje naar keuze
- Slechts één dag: verdien loyaliteitspunten op je cadeaukaartaankopen
Hoe nog snel wat lenen voor je Black Friday voorraad in te slaan?
Zoek jij nog snel naar meer krediet om je voorraad in te slaan? Wil jij iemand die je begeleidt bij het aanvragen van die financiering?
Met je transactiehistorie van het laatste jaar van je bedrijf, doe je een aanvraag bij KOMPAR.
Binnen 24 uur krijg je dan een reactie van +10 kredietverleners en banken. Je kan dan de financiering kiezen die het beste bij je bedrijf past. Zo vinden wij voor jou de meeste passende, of beste zakelijke lening, aan de beste tarieven.
Al ons advies is compleet gratis. Wij zijn er om jou te helpen!