Zakelijke ideeën - hoe vinden en waarmaken?

Zakelijke ideeën - hoe maak je ze waar?

Zakelijke ideeën zijn niet makkelijk om te vinden. Hier heb je 6 handige tips om op bedrijfsideeën te komen en 5 andere hints om te ook uit te werken.

  • Cedric Roels
  • 16
    minuten leestijd
  • Laatste update:
    October 14, 2022

In deze blog lees je over:

  • check
    Wat maakt een goed zakelijk idee?
  • check
    6 handige tips om goede zakelijke ideeën te vinden voor je onderneming
  • check
    5 stappen om je zakelijke ideeën te realiseren

Zakelijke lening zoeken met Kompar?

  • check
    Vergelijk 15+ verschillende financiers
  • check
    Gratis persoonlijk advies
  • check
    Tot 1 miljoen, antwoord <24h.
Bekijk mijn opties

Als je geïnteresseerd bent in het starten van een bedrijf, maar niet weet welk product of welke dienst je zou kunnen verkopen, onderzoek dan deze manieren om een bedrijfsidee te bedenken en te laten testen. Kortom: hoe begin je eraan? 

Zakelijke ideeën - 6 tips om ze te vinden en uit te werken

Vraag je je af hoe je op een bedrijfsidee komt? Sommige ideeën komen voort uit een zorgvuldige analyse van markttrends en consumentenbehoeften; andere komen voort uit het vaststellen van een onvervulde behoefte die je ziet.

6 handige tips om goede zakelijke ideeën te vinden voor je onderneming

Denk aan je bestaande vaardigheden als vonk voor nieuwe zakelijke ideeën.

Houd actuele gebeurtenissen en trends in de gaten die nieuwe marktbehoeften creëren.

Zoek naar nieuwe markten of gaten in een bestaande markt. 

Bedenk verschillende pijnpunten in je leven en hoe een product of dienst die zou kunnen oplossen.

Maak een bedrijfsnaam en schrijf een ondernemingsplan voordat je van start gaat. 

1) Onderzoek je eigen vaardigheden voor zakelijke ideeën.

Heb je een talent of bewezen track record dat de basis zou kunnen worden van een winstgevend bedrijf? Kijk naar wat je doet in je dagelijkse werk en na je werk, en bedenk hoe je die vaardigheden in je eigen bedrijf zou kunnen gebruiken. Je kan bijvoorbeeld een adviesbureau beginnen met je kantoorvaardigheden, of een hondenuitlaatservice beginnen met je vaardigheden aan huis. 

Om een levensvatbaar bedrijfsidee te vinden, vraag je jezelf af: "Welke verkoopbare vaardigheden en ervaring heb ik? Zullen mensen bereid zijn te betalen voor mijn producten of diensten?".

2) Zakelijke ideeën - Identificeer onvoorziene behoeften

Houd je ogen en oren open om gebieden te vinden waar een onvervulde behoefte bestaat in de zakenwereld. Eén strategie is om regelmatig het nieuws te lezen met de bewuste bedoeling een bedrijfsidee te bedenken. Het zal je verbazen hoeveel kansen je brein genereert als je de actualiteit bijhoudt en markttrends, nieuwe rages, sectornieuws en soms gewoon nieuwe ideeën met zakelijke mogelijkheden signaleert.

Bijvoorbeeld, nadat het huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht legaal werd in Canada, begonnen ondernemers toeristische reispakketten te verkopen met een huwelijksceremonie voor paren van hetzelfde geslacht uit andere landen.

3) Zakelijke ideeën - Vind een nieuw product of dienst uit

Kijk rond in je leven en vraag je af hoe verschillende pijnpunten in je dag zouden kunnen worden opgelost of verbeterd. Vraag mensen naar aanvullende diensten die ze graag zouden willen zien. Als je eenmaal begint te brainstormen, richt je dan op een bepaalde doelgroep en bedenk ideeën voor diensten waarin die groep geïnteresseerd zou zijn. 

Er zijn bijvoorbeeld miljoenen ouder wordende tuiniers in Noord-Amerika. Welke producten of diensten kunt je creëren waarmee zij langer en gemakkelijker kunnen tuinieren? 

Een nichemarkt vinden en benutten is een van de beste wegen naar succes in het bedrijfsleven, vooral als je zich richt op een gebied waar je gepassioneerd over bent.

4) Zakelijke ideeën - Waarde toevoegen aan een bestaand product

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden om een succesvol bedrijf op te bouwen. Bedenk in plaats daarvan manieren om een bestaand product te verbeteren. Hier zijn enkele veranderingen die kunnen worden aangebracht om iets beter te maken:

  1. Levering
  2. Locatie
  3. Kosten
  4. Ervaring van de klant

Kun je een bestaand product beter maken door het te laten bezorgen? De Quip tandenborstel bijvoorbeeld neemt een relatief standaard idee (een tandenborstel op batterijen) en voegt het gemak toe van levering per post, niet alleen van de borstel, maar ook van nieuwe opzetborstels en batterijen om de paar maanden. 

Kunt je een nieuw product of een nieuwe dienst aanbieden op een geografische markt die onvoldoende wordt bediend? Of de klantervaring verbeteren door bijvoorbeeld een gemeenschap te creëren rond het product of de dienst die je aanbiedt?

Denk na over producten die je koopt en wat je eraan of ermee zou kunnen doen om meer waarde toe te voegen en een winstgevende onderneming te creëren.

5) Onderzoek andere markten voor je zakelijke ideeën

Een nieuwe markt vinden voor een bestaand product is een andere manier om een bedrijfsidee te bedenken. Eén strategie is om low-end disruptie toe te passen, waarbij je je product aan de onderkant van de markt positioneert met een laag geprijsd product of dienst. Vervolgens kunt je zich opwerken om hogere markten te bedienen.

Je kan ook een nieuwe markt creëren in een bestaand segment. In wezen brengt je nieuwe innovatie en toegang tot klanten. 

6) Spring op de trein

Soms stijgen markten door actuele gebeurtenissen; massa's mensen willen of hebben plotseling iets nodig, en aan de daaruit voortvloeiende vraag kan niet onmiddellijk worden voldaan. In het tweede kwartaal van 2020 verkochten Etsy-verkopers bijvoorbeeld voor 376 miljoen dollar aan handgemaakte maskers.

Kijk naar bestaande bedrijven en de producten en diensten die ze aanbieden en bepaal of er behoefte is aan meer van die producten of diensten. Als dat zo is, ontwikkel dan zakelijke ideeën om in het gat in de markt te voorzien.

Conclusie

Zit je nu boordevol ideeën om een bedrijf te beginnen?

Schrijf je zakelijke ideeën op. Laat ze ronddwarrelen in je hoofd en samenkomen. En houd een open geest en blijf alles wat je leest en hoort beoordelen vanuit ondernemersoogpunt.

Je wilt niet het eerste bedrijfsidee dat je bedenkt, uitvoeren; je wilt het idee ontdekken dat het beste past bij je vaardigheden en wensen. Droom, denk, plan - en je zult klaar zijn om dat bedrijfsidee om te zetten in het bedrijf dat je altijd al wilde.

5 stappen om je zakelijke ideeën te realiseren

Het kan komen als een flits van inspiratie of iets waar je al jaren over droomt, maar je hebt een idee voor een bedrijf en bent van plan het van de grond te krijgen.

In het begin kan het aantal stappen ontmoedigend lijken. Maar als je deze vijf belangrijke stappen opdeelt, ben je goed op weg naar een succesvolle lancering.

1. Praat erover met betrouwbare partijen

Als je eenmaal een bedrijfsidee hebt waarvan je denkt dat het echt potentieel heeft, houd het dan niet voor jezelf! Deel het met vertrouwde partners voor hun hulp bij het verfijnen en perfectioneren van je visie, vooral als ze binnen je doelmarkt vallen als potentiële klant voor je bedrijfsidee. Zorg ervoor dat je vragen stelt: Denk je dat dit bedrijfsidee potentieel heeft? Hoe kan ik het verder uitwerken? Zou je dit product kopen of betalen voor deze dienst en zo ja, tegen welke prijs?

Wat als je geen partners hebt in de sector die je nastreeft? Scherp je netwerkvaardigheden aan, en vergeet niet dat zelfs mensen die niet betrokken zijn bij je bedrijf vitale feedback kunnen geven door potentiële klanten te spelen.

Eerlijke feedback krijgen, hoewel soms pijnlijk, is een essentiële eerste stap om je zakelijke droom te verwezenlijken.

2. Onderzoek de markt

Nadat je je kernbedrijfsidee hebt ontwikkeld, is enig marktonderzoek op zijn plaats. Welke andere spelers bezetten de ruimte die je wilt nastreven? Hoe zal je aanbod vergelijkbaar of anders zijn? En waar komen je klanten vandaan?

Let bij het onderzoek niet alleen op de succesverhalen. Is er een vergelijkbaar bedrijf waar je naar kunt kijken dat geen succes had? Vraag uzelf af wat je anders gaat doen.

Probeer verder tijdens dit proces potentiële partners te identificeren. Als je bijvoorbeeld een product voor dierenvoeding lanceert, met wat voor soort detailhandelszaken wilt je dan in zee gaan? Hetzelfde geldt voor dienstverlenende bedrijven. Is er een bedrijf dat je dienst als aanvulling zou kunnen waarderen? Partnerschappen zullen waardevol zijn wanneer je probeert je bedrijf te laten groeien.

Tijdens dit proces leer je misschien dingen die ervoor zorgen dat je je oorspronkelijke idee opnieuw vormgeeft of heroverweegt, wat belangrijk is tijdens de planningsfase. Is er een nichemarkt waarop je zich kunt richten? Is de markt overvol met spelers met weinig differentiatie? Welk concurrentievoordeel kan je ontwikkelen?

3. Een ondernemingsplan opstellen

Een andere essentiële stap bij de lancering van een nieuw bedrijf is het opstellen van een ondernemingsplan. Ondernemingsplannen kunnen formeel of informeel zijn, maar ze stellen je in staat de kernelementen van je bedrijf te kristalliseren vóór de lancering.

Dingen om te overwegen: je zakelijke "verhaal" en hoe je het aan potentiële investeerders en andere geïnteresseerde partijen, financiële en operationele doelen, projecties, en hoe je ziet het bedrijf schaalvergroting in de tijd.

4. Bouw een Prototype

Prototyping is een essentiële vroege stap in de bedrijfsplanning. Hiermee kunt je testen of je visie haalbaar is of niet.

En "prototyping" is niet alleen voor bedrijven die fysieke producten maken. Een prototype kan ook een eenvoudige website zijn die je toekomstige bedrijf vertegenwoordigt en die je gebruikt om e-mailadressen van geïnteresseerden te verzamelen. Als je een specifieke niche nastreeft, zoals mode of koken, kunt je ook overwegen een blog te maken die je zal helpen een aanhang te vinden, zodat je niet per se een volledig gevormd product hoeft te gaan bouwen - het doel is te valideren dat sommige mensen bereid zijn te betalen voor wat je van plan bent te maken.

In de prototypefase gaat het erom je bedrijfsvisie in praktijk te brengen en te testen of echte consumenten zullen toehappen.

5. Financiering zoeken

Bedenk hoeveel geld je nodig hebt om te starten en hoe je je nieuwe onderneming wilt financieren. Enkele van de meest populaire benaderingen zijn:

"Bootstrapped" bedrijven worden ontwikkeld door oprichters met weinig of geen investeringen van buitenaf.

Veel nieuwe bedrijven benaderen externe investeerders die geld inbrengen in ruil voor een aandeel in de uiteindelijke inkomsten van het bedrijf.

Nieuwere modellen zoals "crowdfunding" via organisaties als Kickstarter stellen ondernemers in spe in staat micro-donaties te verzamelen om hun bedrijf te helpen groeien.

Als je eenmaal een goed idee hebt van alle hierboven beschreven stappen, ben je klaar om je bedrijf te lanceren.

 

Zakelijke ideeën met Kompar